Målt på nøgletal er det lille eventbureau, Welcome, en klar topscorer. Nu kan man sige, at det er meget lettere at præstere gode nøgletal, når man kun er tre. Modsat kan tallene også tages som udtryk for, at det kan være en rigtig god forretning at være få og koncentrere sig om en spidskompetence.
Uanset hvad, så er tallene på et imponerende niveau. Over to mio. kr. i bruttoavance pr. medarbejder og en indtjening pr. medarbejder på over en mio.
Småt er tilsyneladende godt, når der skal arrangeres stort. Welcome Event havde i 2008 en bruttoavance på 6,3 mio. kr. – ikke noget stort bureau men altså skabt af blot tre medarbejdere.
“Vi har ikke enormt mange opgaver, men de begivenheder, vi står for, er typisk store og med stor faglig dybde. Vi har stået bag Danmarks største firmaarrangement med 11.000 personer, hvor vi brugte hele Bella Center samt 12.000 kvm. telt. Folk blev fløjet ind, der var indkvartering, logistik, registreringsite – det hele. Ved større ting er der ikke plads til fejl, for det er et teaterstykke – altså markedsføring live,” siger Jesper Hartley, partner i Welcome Event Marketing.
Bureauet blev skabt i 1998 af Jesper Hartley og Jannik Seifert – med et klart fokus:
“Vi har selektivt søgt de opgaver, vi har lyst til at arbejde med: Tunge opgaver, der handler om totaloplevelser. Det matcher vores egen baggrund fra koncertproduktion, markedsføring og hotelbranchen. Med de kompetencer lagt sammen kan kunden ringe ét sted hen – Jannik og jeg er hovedproducenterne med det rette netværk. Vi har ikke 20 mand siddende, men skaber i stedet det bedste produktionshold til hver opgave – timeprisen er ikke nødvendigvis højere, men den interne drift er optimeret,” siger Jesper Hartley.
Welcome Event Marketing stikker ikke selv hovedet frem, når det gælder markedsføring, selv om det ellers kunne lyde som en god idé i en del af bureaubranchen, som Jesper Hartley ikke har ubetinget ros overfor:
“Markedet ser broget ud, og jeg ville ønske, at niveauet var bedre hele vejen rundt. Der er mange festvirksomheder, men der er ikke længere behov for blot en fest, men for begavet kommunikation på sociale arrangementer. For selv om der er krise, skal mennesker stadig mødes, og der er stadig produktlanceringer. Derfor mærker vi ikke meget til krisen. Vi putter aldrig vores logo ind ved events – det er DSB, Carlsberg eller Novo, der står for arrangenmentet, ikke os. Men på samme måde som bureauer taler sammen, så taler kunderne også sammen,” siger Jesper Hartley.
Det er kun event-bureauet, der er med i bureauanalysen, men partnerne er faktisk med i et søsterselskab, der hedder Welcome Meeting Management. Lægger man selskaberne sammen, bliver bureauet ca. 50 pct. større, men nøgletallene bliver lidt ringere – dog uden at nærme sig noget middelmådigt.
I Bureauanalyse 08 har Welcome Event en samlet nøgletalsindikator på 628 (et tal der viser, hvor meget bedre bureauets nøgletal er i forhold til gennemsnittet for branchen). Herefter følger Rosenstand & Co – med en indikator på 496 og visse lighedspunkter med eventbureauet: Ikke stor målt på bruttoavance, men skyhøj målt i bruttoavance pr. medarbejder; 1.866.667 kr. Gennemsnitslønnen til Rosenstands tre medarbejdere er analysens højeste: 1.020.333 kr.
Nr. 3 på nøgletalsindikatorer er &Co med 267 – især båret frem af en høj gennemsnitsløn.
Nr. 1 og 2 på nøgletal i Bureauanalyse 07 var Propaganda McCann og Dyhr/Hagen, der begge havde indeks 408. I årets analyse er Propagandas indeks 245, og Dyhr/Hagen ligger på 194.
Det var særligt bruttoavancen pr. medarbejder, der hev indekset op for begge bureauer – og også dén, der i år ikke sikrer tilsvarende topplaceringer.