Internationale virksomheder overvåger systematisk, hvilken omtale deres brands får på nettet, mens danske virksomheder endnu ikke for alvor har taget automatiske og softwarebaserede efterretningstjenester i brug.
Det er ikke nok at kigge efter, hvad der sker på Facebook og Twitter. Der er også blogs og diskussionsfora, hvor brugere kan kommentere på virksomheder og deres produkter og ifølge Daniel Aunvig, der er business advisor hos softwarehuset SAS Institute, er brugerne meget mere optaget af, hvad andre skriver om et produkt end om, hvad virksomheden selv melder ud. Derfor er det vigtigt for virksomheden at følge med i denne ‘snak’.
I stedet for at have folk ansat til at kigge nettet igennem, kan virksomhederne bruge systemer, der registrerer hver gang, det støder på et firma- eller varemærkenavn.
Konsulent i sociale medier, Peter Svarre – der netop har udgivet bogen ‘Den perfekte storm’, der handler om, hvilken strategi virksomheder skal overveje i forhold til de sociale medier – mener dog, at det også er vigtigt, at en virksomhed selv følger med i, hvad der sker på nettet:
“Hvis du som virksomhed formår at blive en del af den samtale, der foregår omkring dig og dine produkter, så vil du også være i stand til at fange de kriser, der opstår, hvis du f.eks. selv er med på Twitter” (Børsen, p. 38-39).