Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Og så vil det digitale være underforstået. Advance er i gang med en transformation - det kan man bl.a. aflæse i et ellers godt regnskab.

Der investeres tungt i kompetenceudvikling på Advance i disse år. Det kan aflæses i regnskabet, som på mange måder er godt. Men skal man være hård, så er lønandelen for høj og overskudsgraden for lav.

“Det er rigtigt – men vi har det privilegie, at der ikke sidder en i udlandet og dekreterer en overskudsgrad på mindst 15. Det giver os mulighed for at investere i udvikling af kompetencer for at ruste os til det udskilningsløb, der er i gang,” siger adm. dir. Jens Krog.

Udskilningsløbet er båret af den digitale udvikling, og for Advance er udfordringen tolket således, at bureauet skal oprustes til at være bredt digitalt tænkende – frem for at have en digital afdeling.

Det ses f.eks. i den nylige skilsmisse med Wasabi, oprustning med digitale kompetencer helt integreret i bureauet – man ansatte for et års tid siden Thomas Klausbo fra In2media som ny digital direktør, og overtog en gruppe af medarbejdere fra Wasabi i forbindelse med skilsmissen – samt efterårets efteruddannelses-projekt, hvor hele bureauet blev sendt på en week-end på svenske Hyper Island.

“Det er ikke bare en opgradering med digitale kompetencer – det er en transformation af bureauet – en organisationsudvikling, og det koster selvfølgelig nogle penge. Men selvfølgelig skal vores nøgletal forbedres, og vi forventer da også at kunne gøre det i de kommende år,” siger Jens Krog og tilføjer, at han tror på, at det brede digitale fokus vil glide i baggrunden i i takt med at udviklingen modnes.

“Jeg vil nødig gætte på, hvor lang tid, der kommer til at gå. Men jeg tror på, at vi på et eller andet tidspunkt igen vil begynde at diskutere kommunikation. Det er grundlæggende den business, vi er i, og på et tidspunkt vil evnen til at håndtere den digitale verden være underforstået og en naturlig del af vores leverance,”  siger Jens Krog.

Stigningen i bruttoavancen skyldes en tilgang af kunder – bl.a. Nycomed (Takeda) og CO-RO Food – samt en udvidelse af samarbejdet med andre.

Nøgletal for Advance

(det er regnskabet for den samlede gruppe)

  • Bruttoavance 76,004 mio. kr. +7,7 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 964.051 kr. -1 pct.
  • Lønandel 70,7 (68,7)
  • Resultat af primær drift 5,963 mio. kr. +25,9 pct.
  • Overskudsgrad 7,9 (6,9)

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club