Af Asbjørn Jørgensen

Vertic har efter en konkurrence vundet et internationalt budget for GlaxoSmithKline. App'en udkommer i første omgang på finsk og dansk, senere formentlig på en række sprog.

Forældre – ja, især førstegangs-forældre – kan godt blive meget-meget bekymrede, når junior klynker, klager eller får feber.

Den usikkerhed skal en app for Panodil Junior afhjælpe. Panodil Junior er smertestillende og febersænkende produkter med acetylsalicylsyre – i gamle dage hed det bare hovedpinepiller.

Panodil Junior er et veletableret sub-brand til Panodil-mærket, og kunden til den nye app er GlaxoSmithKline i Tyskland (hvor medicinalgiganten har sit nordeuropæiske hovedkontor).

Sov trygt eller søg læge?

“App’en vil være rettet mod forældre med babyer eller små børn. De forældre kan have bekymringer og usikkerhed med et sygt barn, og der kan app’en svare på nogle af de ting,” forklarer Mikkel Arnoldi, healthcare director hos Vertic, der vandt opgaven i et udbud.

“Det er en service der kan hjælpe i den situation, også hvis man for eksempel er på rejse, hvor usikkerheden kan føles endnu større. Det kan være spørgsmål om symptomer, om sygdomme, om hvornår man bør søge læge.

Det handler ikke om at “pushe” produktet. Du kan typisk ikke få folk til at bruge en app alene baseret på et produkt. Der skal være reelt indhold og værdi for kunden,” siger han.

“Det drejer sig i langt højere grad om at skabe nogle services rundt om produktet for at opnå den ønskede kundeloyalitet.”

Fra fysisk form til app

Det materiale, der skal bruges, findes i dag fysisk – nu samles det i en app.

App’en udvikles i Vertics afdelinger i København og New York, i første omgang til iPhone og Android. Den lanceres til september. Den laves til Finland og Danmark, men også i en engelsksproget visualisering med henblik på senere at blive rullet ud på flere andre markeder.

Vertic har også lavet eller arbejdet på apps for andre healtcare-virksomheder som Lundbeck, Coloplast og Leo Pharma.

Kommentarer

  1. Hvorfor pokker spilde penge på at lave en App? Et mobiloptimeret website er da en langt bedre løsning. Også noget lettere at opdatere med nye informationer, FAQ’er o.l.

  2. Enig. Står jeg med et sygt barn smutter jeg altså ikke App Store for at søge på Panodil.

  3. Men står jeg i udlandet uden data-abonnement vil jeg nok være glad for det var en app jeg havde hentet i forvejen.

    For mig at se er der ting der taler både for og imod henholdsvis app’en og et mobiloptimeret site.

  4. @Patrik:

    Du skal godt nok også være fremsynet, hvis du har hentet den App inden ferien… Skal vi så også hente Apps til mavepillerne og solcremen?

  5. Som far til 3 børn synes jeg den er spot on i forhold til de små bekymringer og spørgsmål man måtte have en sen aften eller nat og særligt når man tager ud og rejse hvor lægen kan være svær at forstå og de gør tingene anderledes. Her skal det klart være en app så man ikke bliver flået pga roamingen som Patrick skriver eller slet ikke kan få dataforbindelse. Vi skal dog gøre opmærksom på at den eksisterer for det er rigtigt at jeg ikke lige står med et sygt barn på armen og tænker “Hmmm måske Panodil har noget til mig i app store” 🙂

  6. Så meget skal man heller ikke vide. Det kan stå på en god gammeldags indlægsseddel! En app er Overkill… Arbejder i med at lave den eller hvad? Hvis vi skal have apps til den slags småting, skal vi jo installere en milliard apps.

  7. Ekstremt dårlig research og en fejl af helt uforståelige dimensioner. Hverken Panodil Junior eller andre af Panodil-produkterne indeholder acetylsalicylsyre! Virkningsstoffet i Panodil er paracetamol, som er langt blidere mod maven end acetylsalicylsyre. Ddt er en klokkeklar og ekstremt pinlig fejl, som viser, at man på Bureaubizz kan finde på at skrive om ting, man åbenbart intet ved om – ikke gider researche ordentligt og derfor hellere skriver det diametralt modsatte af sandheden. Dermed i øvrigt intetsagt om den givetvis glimrende app.

  8. @Thomas: udover at være far til tre og synes den app. Er “spot on” er du så på anden måde involveret i projektet siden du skriver “Vi skal gøre opmærksom på at den eksisterer”, ??? for så giver din glæde over app. bedre mening. Det lyder Lidt overdrevet med en app, med mindre de nævnte services er virkelig brugbare!

  9. @Lars Nej, ingen aktier i projektet:-) Endnu! Derimod specialiserer vi os I at drive trafik til de apps og websites, hvor hverken kunde og bureau har gennemtænkt dette på forhånd. Så “vi” vil gerne hjælpe med at tænke trafik til appen ind så lur mig om der ikke er nogen der får et opkald i GSK en af dagene…

  10. Utroligt så mange apps der bliver fremstillet og solgt, de opfylder ikke noget behov og ingen gider bruge dem. måske lige bortset fra den nærmeste familie til projektdeltagerne. Pinligt

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club