Om ti dage lanceres en af årets største og mest omtalte kampagner – analogt stop, om skiftet til digitale tv-signaler. Bag kampagnen står rådgivningsbureauet Advice A/S og Metaphor Reklamebureau, og det er langt fra første gang, at det københavnske og det vejlensiske bureau indgår i det, der på offentligt udbud-sprog kaldes et konsortium.
Samarbejdet blev indledt med et 17-mio. kroners branding-projekt for Sønderborg Kommune, og blev siden forstærket og finpudset med organdonor-kampagnen “Tag stilling nu”, der fik en pris for årets bedste public service kampagne, og som blev shortlistet ved Advertising Effectiveness Award. Makkerskabet har også – via et offentligt udbud – opnået en placering på Beskæftigelsesministeriets permanente bureau-shortliste, og bureauerne deltager også i fællesskab i gigantudbuddet fra Statens og Kommunernes Indkøbsservice.
” Reklamebureauer går til løsningen relativt hurtigt, og det er ikke alle reklamebureauer, der gider at lytte til Advice-tankegangen. Den kan virke langhåret – vi er det 13. semester på RUC, og vores tilløb er ganske enkelt længere”, siger direktør og partner i Advice, Torben Dan Pedersen.
Men Metaphor gad ikke bare lytte, men har også samme tilgang – eller tilløb, om man vil – til kommunikation.
“Vi tænker meget og skal hele vejen rundt for at lave kreativitet. Vi hylder “udvikling via indlevelse”, og det er så langt væk, man kan komme fra overfladisk kommunikation,” siger adm. direktør i Metaphor, Knud Erik Knudsen.
I forbindelse med udbuddet om analogt stop lukkede bureauernes respektive nøglepersoner sig inde i tre dage på et hotel i Silkeborg og konceptualiserede sammen. Forståelsen for det omfattende forarbejde er fælles – hvorefter bureauerne, udfra det samme nodeark, spiller på vidt forskellige instrumenter:
“Metaphor er above the line, Advice er below the line. Og det hænger sammen. Vi kan ikke involvere vores netværk uden en dagsorden, som Metaphor går ud for at skabe”, siger Torben Dan Pedersen.
“Advice er strategisk kommunikation med speciale i offentlige virksomheder og med en tung netværksdel, vi er tværmedielle og med en kreativitet, der bygger på strategisk forståelse. De går i dybden, vi går på tværs”, siger Knud Erik Knudsen.
Hvordan de to parter mødtes, skal lige afklares internt: Knud Erik Knudsen nævner fælles bekendte, Torben Dan Pedersen beretter om, at man var på udkig efter et bureau, der lå tættere på Sønderborg – i forbindelse med branding-projektet – end Advice.
Men under alle omstændigheder baserer det dybe samarbejde sig ikke kun på faglig forståelse.
“Vi kan lide at være sammen. Og dermed nærmer vi os klicheen om, at 2+2=5. Men det passer godt på os, og det har givet anledning til at se, om vi kunne udvide samarbejdet – også i forhold til de kunder, vi har. Men lige nu koncentrerer vi fællesskabet om de projekter, vi har vundet sammen”, siger Knud Erik Knudsen.
“Dette er ikke systematisk øvelse, men et spørgsmål om menneskelige relationer. Vi betragter Metaphor som vores kolleger i Vejle – og vi er deres kolleger i København,” siger Torben Dan Pedersen.