Valgkampen er en tre uger lang spurt, men hvis nogle partier måtte føle sig forpustede, inden det egentlig begyndte, er det forståeligt:
For da statsminister Helle Thorning udskrev valget, havde partierne allerede brugt annoncer til en værdi på 60 mio. kr. Det viser tal, som TNS Gallup Adfacts har udtrukket til Bureaubiz. Oversigten viser bruttopriser, altså før rabatter, så det reelle tal må formodes at være væsentligt lavere men der er stadig tale om et betragtelig forbrug før de afgørende uger.
Socialdemokraterne har gennemført en styret kampagne lige fra d. 1. januar og har haft den fordel, at de som det eneste parti har vidst, hvornår valget kom – hvis de altså vidste det.
Det har givet mange valg-spekulationer gennem hele forløbet, og skal man kigge på forbruget hos alle partier, så kan det tyde på, at de fleste troede på april – for her var forbruget større end de andre måneder. Omkring 30 mio. kr. blev der brugt på parti-politisk markedsføring i april, og altså mere end de øvrige måneder til sammen frem til valg-udskrivelsen.
Socialdemokraterne: Den store forbruger
Valg-rygterne fik løbende næring af Socialdemokraternes kampagne-aktivitet fra årets begyndelse, og partiet er da også i særklasse årets store forbruger: Næsten 16 mio. kr. er der købt reklameplads for op til valgets udskrivelse.
Det største medie er outdoor, med godt 6,7 mio. kr. i bruttopriser. Lidt pudsigt, når man husker forårets historie om, at Socialdemokraterne ved en tidligere lejlighed havde købt outdoor-plads af 3F … med argumentet om, at man kunne udnytte fagforeningens rabataftale. Partiets budget burde i al fald kunne kaste fornuftige rabatter af sig. I øvrigt melder Gallup, at Socialdemokraterne ikke havde nogen outdoor-aktivitet i januar, men udelukkende var synlig i dagblade og på banner i denne måned.
De Radikale: Stærk start, men tonede ned
Regeringsmakkeren, Radikale Venstre, havde ved årets begyndelse tilsvarende højt tryk, men har i april og maj mere end halveret forbruget i forhold til årets tre måneder.
Liberal Alliance: Blå bloks største annoncør
Liberal Alliance har historisk set – hvis man kan bruge det udtryk om et parti, der i sin nuværende form er under syv år gammelt – haft gavmilde sponsorer og et konstant medietryk. Og tiden op til valgudskrivelsen den 27. maj var ingen undtagelse: Efter en nærmest blød start i januar – med et bruttoforbrug på 0,7 mio. kr. – skruede partiet op og var ved valgudskrivelsen blå bloks største annoncør.
Venstre foretrækker dagblade
Venstre brugte først for alvor løs af sit budget fra april, hvor man til gengæld var månedens største politiske annoncør med et brutto-forbrug over 7,5 mio. kr. Alene i april fyrede partiet godt 4,2 mio. kr. af på dagbladsannoncer.
Da Konservative valgte Partners, gik det stærkt
De konservative begyndte året pænt træls; partiet havde i december opsagt sit bureau, Integral, der i januar kvitterede med at stævne partiet. I februar forlød det, at Partners var i spil som nyt bureau for de konservative – alt i mens at partiets markedsføring lå helt stille; Ca. 5.000 kr. i brutto-tal for februar og marts til sammen.
I marts blev Partners præsenteret som de konservatives bureau, og den 13. april startede Stop-kampagnen. Og så blev der brugt – alene i april for 7 mio. kr. – på dagblade, søndagsaviser, outdoor, banner, husstandsomdelinger og radio. Hvad angår sidstnævnte så har partiet haft æteren for sig selv, som eneste partipolitiske annoncør i radioen.
DF: Halvdelen brugt på én kanal i én måned
Dansk Folkeparti havde op til valget spenderet 6,4 mio. kr. på annoncer, og langt over halvdelen af årets forbrug, 3,8 mio. kr., blev brugt på én kanal i én måned – nemlig banner i april.
SF alene i biografen – med de Radikale
SF’s forbrug har været på beskedne 2,4 mio. kr., men en god bid af pengene – over 400.000 kr. – er brugt på en kanal, som man – sammen med de radikale – har haft for sig selv; biograferne. Partiet har som det eneste helt holdt sig fra banner-annoncering frem til valgudskrivelsen.
Enhedslisten er enorm – i forhold til de alternative og de kristne
Enhedslisten har haft det absolut mindste annonce-forbrug blandt Folketingets partier, men de 700.000 kr. er eksorbitant i forhold til de to, der står udenfor: Alternativet skulle først have tilstrækkelig opbakning til at få lov til at stille op, men selv herefter har markedsføringen været behersket: Reklameplads for 34.219 kr. Kristendemokraterne rutter i endnu mindre grad med annoncekronerne: Dagbladsannoncering i marts for 1.862 kr. That’s it.
Partiernes share-of-voice kan ikke overføres til share-of-votes. Rød blok stod for ca. 43 pct. af annonceforbruget frem til valget, mens blå blok er noteret for ca. 57 pct. – og sådan ser stemmefordelingen ikke ud til at blive.
Partiernes annonce-spend 2015 – frem til valget
Mediernes listepriser, ekskl. rabatter
- Socialdemokraterne
15,8 mio. kr. (dertil kommer 400.000 kr., som DSU har annonceret for)
- Liberal Alliance
10 mio. kr.
- Venstre
9 mio. kr.
- Konservative
8,1 mio. kr.
- Dansk Folkeparti
6,4 mio. kr.
- Radikale Venstre
6 mio. kr.
- SF
2,4 mio. kr.
- Enhedslisten
0,7 mio. kr.
- Alternativet
34.219 kr.
- Kristendemokraterne
1.862 kr.
Kilde: TNS Gallup Adfacts