Mød Partners’ nye kreative konge

Peter Engholm
25@mail.dk

En stor opgave venter den 39-årige Jesper Schmidt, der skal følge i fodsporene på to reklameikoner. En tidligere kollega beskriver Partners’ øverste kreative direktør som det helt rette valg.

Hvad tænker man, når man lige er blevet tildelt en opgave som øverste kreative chef for Wibroe, Duckert & Partners – som en af en ny ledelse bestående af Bjarne Spellerberg, Morten Hershøj og så ham selv – Jesper Schmidt?

Det er et job, hvor han skal gå i fodsporene på Peter Wibroe og Henrik Juul – to af de mest beundrede reklamemagere i den danske reklamebranche i de seneste 30 år.

”Jeg må nok hellere bare fylde mine egne,” siger Jesper Schmidt til Børsen om udsigten til at fylde sine forgængeres fodspor.

En snusfornuftig tilgang, som er naturlig for ham, ifølge én, som kender ham godt; Poul Mikkelsen, der har arbejdet sammen med ham på DDB. Skudsmålet er ubetinget positivt – se mere senere.

Jesper Schmidts CV rummer fire bureauer; Robert/Boisen & Like-minded, hvor han var Art Director i 5 år, &Co, stadig Art Director og i 6 år frem til 2009. Herefter DDB, hvor han blev kreativ direktør.

Sidste sommer kom Jesper Schmidt så til Wibroe, Duckert & Partners og fik titel af kreativ direktør. Så kan man ikke stige meget mere i graderne som kreativ – men lige lidt mere kan man nu godt, for Jesper Schmidt har fået sat ’øverste’ ind foran den kreative direktør.

Dermed fortsætter en kongerække efter Peter Wibroe og Henrik Juul – den adm. direktør i Partners, Bjarne Spellerberg, kalder det en trone, som Henrik Juul overlader – dog med den behagelige forskel fra klassiske kongerækker, at både Wibroe og Juul i høj grad er levende og kreativt aktive. Sidstnævnte endda stadig i huset.

Måske skulle man i stedet kalde det æra’er, for trioen repræsenterer på mange måder hver sin af slagsen: Peter Wibroe stod for den klassiske, (Tuborg)Guld-randede reklame i en så respektindgydende grad, at han modtog aftenens største bifald, da han i 2010 – i forbindelse med Advertising Effectiveness Award – blev første mand i DRRBs uofficielle Hall of Fame.

Henrik Juul bragte Partners ind i en tid med fokus på tv og folkelige universer som Polle fra Snave, Finn & Jacob & Squash, Kaj & Bøje og senest nudisterne Claus og Britta.

Sidstnævnte kan være et godt eksempel at nævne som en æra, der på mange måder er ved at være forbi, for dét sagde TDC efter længere tids tilløb farvel til ved årsskiftet.

I stedet fortsatte man ikke alene med en ny kommunikationsplatform med kändisser og andet godtfolk, der fortæller om Mit TDC – ”lidt mindre humor og lidt tættere på TDC,” som TDCs Marcom-direktør Camilla Ramby formulerede det – men også med et nyt hold, som TDC og Partners satte i fællesskab. Ikke med Henrik Juul, men med Thorkild Bjerre, Thomas Torp og Jesper Schmidt – og under ledelse af sidstnævnte.

Selv siger Jesper Schmidt til Børsen:

”Succeskriteriet for en god kampagne er stadig den kreativ idé, men hvor Juul altid har været meget præget af tv-universer, har jeg måske mere en holdning om, at tv kun er et middel til at give en kampagne lidt på andre medier.”

Lige så ærgerlig, man var på DDB over at måtte sige farvel til sin kreative direktør sidste år, lige så glad på både Jesper Schmidts og Partners’ vegne er Poul Mikkelsen, der arbejdede sammen med ham i årene på DDB.

”Jesper Schmidt er den bedste kreative direktør, vi har haft på DDB – inkl. mig selv. Han har den helt rette personlighed til at være en god kreativ leder: At både presse og beskytte sine kreative – inkl. sig selv. Han besidder både en professionalisme, der bl.a. udmønter sig i en distance over for politiske agendaer på en arbejdsplads, og en menneskelighed, der er nødvendig for at være en god kreativ leder,” siger Poul Mikkelsen.

Om snusfornuften hos Jesper Schmidt – jordnærhed mixet med overblik – samt hans egen tilgang til kreativitet siger Poul Mikkelsen :

”Jesper har fanget fornemmelsen for tiden – det gælder både naturligheden til sociale medier og nok så væsentligt en autencitet og en hudløshed i sin kommunikation. Han har forstået, at virksomheder i dag skal bringe sine værdier på en anden måde end tidligere – de skal være tydeligere med deres personlig og ikke pakke den ind i fiktive universer.”