Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Henrik Juul træder ind i en mere fremtrædende rolle og Louise Knauer skal videre. Hun blev aldrig reelt registreret som direktør.

Overraskelsen var stor, da Bjarne Spellerberg Orfelt i slutningen af maj sidste år som et lyn fra en klar himmel blev fyret som direktør for Wibroe, Duckert & Partners, og McKinsey-konsulenten Louise Knauer præsenteret som hans afløser.

Siden begyndte hun at tale om big data og udlagde strategien over for Børsen således, at Partners ville ud af reklameindustrien.

Sammen med kreativ direktør Jesper Schmidt udgjorde hun ledelsen af bureauet.

Fornylig kom det så frem, at Jesper Schmidt har forladt bureauet og nu skal Louise Knauer så videre. Hun har løst opgaven forklarer Henrik Juul til Markedsføring.

“Det har hun gjort og gjort godt, og vi takker hende for indsatsen. Nu er opgaven løst, og hun skal videre. Det samme skal vi, for jeg tror på, at vi har det rigtige hold med den rigtige indstilling,” siger Henrik Juul til Markedsføring.

Det fremgår ikke præcist, hvordan ledelsen af bureauet ser ud, og hvem der er ny adm. dir. Rygter har placeret Heidi Skovhus i roillen, men til Markedsføring siger Henrik Juul:

“Vi er i dag samme størrelse, som da jeg startede på Partners, og har en ledelse domineret af top-senior-kreative. Hanne Schmidt, Christian Nielsen og jeg selv, med Heidi Skovhus på forretningsdelen.”

Den nye adm. dir. kan vise sig at være en gammel – nemlig Jan Duckert, der står noteret på posten i dag.

Realiteten er nemlig, at Louise Knauer aldrig blev rigtig direktør. På Linkedin står hun som CEO for Wibroe, Duckert & Partners – men i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er hun ikke registreret tilsvarende – faktisk ikke engang i direktionen. Den rolle har Jan Duckert, og det er også ham, der underskrev regnskabet.

Da Bureaubiz i begyndelsen af juni spurgte Jan Duckert til dette forhold lød forklaringen, at han trådte ind på posten, da Bjarne Spellerberg blev fyret, og Louise Knauer kom først til nogle måneder senere. At hun ikke var blevet registreret som CEO var han først blevet opmærksom på i forbindelse med regnskabet – men det var ved at blive ordnet.

Det har i det hele taget været et omtumlet år hos Partners. Ud over Jesper Schmidts afgang og Louise Knauers rolleskift er der både kommet og gået folk.

Man købte i efteråret det lille netværksbureau, De Allierede med Christian Nielsen og Tina Ravn i spidsen. Desuden hentede man social media eksperten Jonathan Wichmann fra Mærsk og ansatte bl.a. Heidi Skovhus og Chaga Signe Bruun som henholdsvis Client Service Team Director og Creative Digital Chief.

Jonathan Wichmann forlod dog ret hurtigt bureauet igen, fordi han blev fristet af andre udfordringer. Thomas Torp sagde farvel før sommeren og fornylig har Tina Ravn så også meddelt sin afgang.

Til gengæld har Hanne Schmidt annonceret sin ankomst. Hun kommer fra et job som kreativ direktør og partner hos Bocca.

Kommentarer

  1. Som tidligere kunde på bureauet, læser jeg nu, at man igen skifter kurs. For 12 måneder siden udtalte den anden ejer, at den nye position for bureauet handlede om Big Data og at folkekomedien var slut. Nu udtaler den anden ejer, som er repræsentant for folkekomedie, at han er tilbage og frk Big Data er ude. Det er ikke nogen hemmelighed at jeg er tidligere kunde og det er jeg af en årsag. Et bureau som ikke har styr på sin egen position og strategi, skal heller ikke varetage min. Det virker som om, at intet derinde fra er koordineret og det mindste de 2 ejere kunne gøre var da at afstemme deres udtalelser til pressen, så de ikke taler hver deres sprog. Med mindre der er tale om et opgør de to herrer imellem. Nå, markedets dom om det bureau er nok det mest sigende kombineret med medarbejder flugten derinde fra. Rest in Peace.

  2. Hvorfor skulle man dog som ex kunde, have lyst til at være anonym? Det er lidt tarveligt, at man som ex ansat (af en årsag), kan kalde sig ex kunde for på den måde at søge troværdighed – og så ellers bare svine til. Vi er stadig der hvor reklamebureauerne skal finde sig selv efter en omtumlet tid, efter at pengene er fosset ud af kassen til fordel for mediebrokere og digitalbureauer, som alle læner sig op af allemandsteknik.

    Når man så har været hele vejen rundt om Big Data, som mest af alt kan bruges til Pull – eller at proppe noget i halsen på folk uden reel interesse – er det da klogt at stille sig selv det spørgsmål. hvad al den teknik er værd hvis ikke der fandtes kød og blod som kan producere noget content af kvalitet til teknikken. Det er naivt at tro man kan blive ved med at leve af at tælle klik og forbinde dem med anden opmærksomhed end irritation.

    Nu har Partners efter grundig sondering, besluttet at vise døren til både Big Data og til direktøren som forsøgte at inficere kreativitet med teknik. Partners leverer igen content, sikkert i den overbevisning, at der går et stykke tid før robotterne også overtager den del.

  3. Fedt at Partners er tilbage til kernen. De kan noget, få andre kan, og det tyder på klarsyn at man har droppet Big Data Bullshit og vendt kursen tilbage mod det, der gør dem stærke. Hurra for det, og ærgeligt det skulle en omvej før de nåede dertil.

  4. @Finn… Nej, jeg er ikke tilknyttet Partners, ja, jeg er fortaler for at content er King og ikke teknik – og ja, jeg er mere ægte og ærlig end jeg nogensinde kan være under mit rigtige navn! Det at kalde sig ex. kunde er tarveligt.

  5. Nu er der ingen af os, der ved om det rent faktisk er en ex-kunde. Men ellers er jeg grundlæggende enig, og overvejede også om jeg skulle slette den – men lod altså være.

  6. Jeg er i hvert fald ægte i den forstand, at mit navn står på alt, hvad jeg skriver, og derfor skal jeg kunne stå ved det. Og hvad angår forretningen, så er den journalistisk styret ikke økonomisk.

  7. Gab. Er vi stadig ikke kommet videre end at sætte kreativitet op som modsætning til big data?

    Gode kreative løsninger er gode kreative løsninger, uagtet hvor veldokumenteret den indsigt den bygges på, er.

    Man kan bygge hule og uinspirerede robotløsninger på et fundament af big data, ligesåvel som man kan gøre det på en mavefornemmelse om at folk godt kan lide dukker med orange hår.

    Personligt vil jeg som kreativ foretrække at være så informeret som muligt om min opgave – fra så mange vinkler som muligt – og jeg har svært ved at forstå at det skulle være tegn på særlig kreativ begavelse bevidst at lukke øjnene for indsigt, blot fordi den kommer i skikkelse af store datasamlinger. Men det er måske bare mig.

    Jo, meget big data snak – og dem den kommer fra – lyder rasende uspændende. Men det er ikke datas skyld. Det er nok snarere de kreatives skyld, som ikke har forvaltet data til noget interessant.

    Det her er lidt som at sige at rigtigt kreative musikere kun arbejder akustisk, fordi elselskaber er kedelige.

  8. Enig med Nicholai. At få data til at fremstå som kreativitetens modsætning er lige så åndssvagt som at sætte strategi overfor kreativitet. Jeg læser det heller ikke sådan. Snarere at WDP fremover vil koncentrere sig om det, de altid har været bedst til – hvilket lyder rigtig klogt.

    Det betyder da ikke, at man ikke kan finde inspiration og indsigt i data – der er bare ingen der siger, at det er nødvendigt for et kreativt bureau at omdanne sig til et analyseinstitut og selv indsamle og analysere alle data, hvis man blot kan nøjes med at anvende dem rigtigt.

  9. @Nicholai Reinseth. Big data har det med at blive en “redningsvest” for trængte marketingchefer, som dermed præger baglandet for at høste større tillid. Den tillidserklæring værnes der så om, når bureauerne skal rådgive og udvikle. Dermed bliver der sjældent kreativ frihed nok for bureauerne til for alvor at bruge tid og ressourcer på anvende Big data uden at det også bliver en kreativ hæmsko. Jeg har oplevet det ved flere lejligheder.

    Derudover betyder indsigt ikke nødvendigvis, at man skal indhente data på multi-multi-niveau for at udføre en succesfuld, kreativ markedsføringsindsats, der gør en forskel. Jeg har selv været med til at udvikle en stribe succeser uden et hav af excelark på skrivebordet.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club