Om de siamesiske tvillinger sammen med en justering af pay-off’en til “Tænk hvis en du kender vandt ….” har udgjort den håndgranat, som Danske Spil mente, der var behov for på Lotto, er der muligvis delte meninger om.
Til gengæld har man med en øget tilbagebetalingsprocent og en produktudvikling skabt mere vedvarende superpuljer, som har trukket betydelig opmærksomhed.
Og i sidste halvdel af marts begynder så et helt nyt spil, som adm. dir. Mette Dyhr, Danske Lotteri Spil tillægger stor betydning i arbejdet på at vende den nedadgående udvikling, som Lotto har oplevet i de senere år.
Det drejer sig om Euro Jackpot, der er et Lotto-spil, som udbydes i samarbejde med en række europæiske lande, og hvor 1. præmie-puljen vil være mindst 75 mio. kr. (før præmieafgift).
“Vi har på Lotto om lørdagen tilføjet et nyt element, der kan skabe en superpulje, og samtidig har vi om onsdagen i et godt stykke tid opbygget en superpulje, som på nuværende tidspunkt er på 140 mio. kr. Vi har kunnet se, hvor meget opmærksomhed, disse puljer giver. Resultaterne har været bemærkelsesværdige,” siger Mette Dyhr og fortsætter:
“Vi har sideløbende også gennemført andre initiativer, som f.eks. salg af Lotto i Netto, og der skal bringes mange virkemidler i brug. Men med Euro Jackpot får vi adgang til et spil, som vi tror rummer gode muligheder for at tilføre Lotto nyt liv.”
Hun peger bl.a. på, at Euro Jackpot vil henvende sig til en yngre målgruppe.
Spillet er et klassisk Lotto-spil. Der vil være 50 tal, hvor der skal trækkes fem. Desuden bliver der trukket to tal blandt cifrene 1-8, og man skal have både de fem og de to rigtige for at vinde 1. præmien.
Det er således et spil, hvor chancen for 1. præmien er mindre end ved Lørdags Lotto – men chancen for en eller anden gevinst er faktisk større.
Er der ikke nogen med alle tallene rigtige, går 1. præmie puljen videre, og den kan således hurtigt blive meget betydelig.
Euro Jackpot skal ikke bygges op som et helt selvstændigt og nyt brand i Danske Spil porteføljen. Det vil blive markedsført som et Lotto-spil, men samtidig skal der ske en selvstændig markedsføring af spillet, så opgaven bliver at finde den rette balance.
Derfor er opgaven placeret hos Lotto-bureauet Wibroe, Duckert & Partners, og Mette Dyhr udelukker ikke, at de siamesiske tvillinger kommer i anvendelse.
“De kan være en god måde at få fortalt, at spillet trods navnet er et klassisk Lotto-spil,” siger Mette Dyhr.