Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Annoncer i aviser og på tv op til tirsdag aftens program på TV 2. Pelsdyravlerne har forsøgt sig med en kommunikationsmæssig offensive - men har formentlig ikke opnået meget andet end at markedsføre programmet.

Da det endelig lykkedes at fange formanden for pelsdyravlerne, sad han i sin bil. Men det eneste han sagde var, at kameraet skulle slukkes – og det skulle være nu. Derefter holdt han hånden op foran kameraet, og her blev billedet frosset.

Dermed var alt billedmæssigt sagt om, hvordan pelsdyravlerne har søgt at håndtere TV 2’s Operation X om dyrevelfærd hos minkfarmere – et program der blev til i samarbejde med Ekstra Bladet og dyreretsorganisationen Anima.

Pelsdyravlerne har i perioden op til i aftes gjort alt for at stoppe programmet – bl.a. med et forgæves forsøg på at få nedlagt fogedforbud – samt annoncer i dagblade og på tv, hvor man bl.a. har fokuseret på, at billederne af dyr med sygdomme og bidskader er kommet til veje ved hjælp af indbrud.

Operation X vært Morten Spiegelhauer gjorde meget ud af at iscenesætte Anima ved at stille “kritiske” spørgsmål til dem forinden om ulovligheder og beskyldninger om hærværk.

Det efterlod dog mere indtryk af, at de skulle gøres tilpas stuerene for at kunne forsvare at bruge dem.

Men trods dette, så lander aben alligevel hos pelsdyravlerne, der efterlades som et kommunikationsmæssigt levn fra fortiden. En organisation der ikke evner at kommunikere i en moderne verden, men fortsat tror, at de har magten over kommunikationen – og hvis de ikke har, så bliver de fornærmede.

Det er således i det store og hele deres egen skyld, at de sidder tilbage med aben, og adm. dir. Steffen Lüders, Mannov, konstaterer tørt, at sagen er “ganske enkelt elendigt håndteret” og er blevet et gigantisk selvmål.

“Det her handler ikke om, hvorvidt pelsdyravlerne har ret eller uret. Det skal jeg ikke søge at bedømme. Det handler om, hvorvidt der kan skabes tillid til at pelsdyravlerne er ansvarlige og tager hånd om sagen – og det er ikke det indtryk man får. Et program som Operation X blander journalistik og underholdning og går kritisk til virksomheder, myndigheder og organisationer. Vi ser flere af den slags programmer, og det er en vanskelig kommunikationsmæssige opgave at løse. Men metoden dertil er ikke at stå med korslagte arme og kritisere kritikeren”, siger Steffen Lüders og fortsætter:

“Det mest opsigtsvækkende for mig i denne sag er den kampagne, som

foreningen har indrykket forinden. Her overtræder de en grundlæggende regel. En sådan kampagne viser nemlig, at de ikke er i stand til at tackle kommunikationen i en moderne verden, og hvis de har opnået noget, så er det først og fremmest at markedsføre programmet.

Det næste er, at de mere kritiserer formen på kritikken end indholdet. Ingen tvivl om, at det er en svær opgave at skulle kommunikere op mod levende billeder. Men jeg tror, de undervurderer intelligensen hos seerne. De ved godt, at programmet har stærke elementer af underholdning, og de fleste har et filter over for den slags. I denne uge en sag – i næste uge en anden. Og så er den første glemt. I dette tilfælde har pelsdyravlerne sikret sig, at denne sag ikke bliver glemt”.

Men er det ikke forståeligt, at man i virksomheder og organisationer kan være usikre på, hvor godt man kan komme til orde i et program som Operation X, der jo har en meget aggressiv journalistik?

“Det kan ganske rigtigt være en svær opgave at komme op mod en aggressiv journalistik. Til det er der kun at sige: velkommen i en meget stor klub af virksomheder og brancher, der har oplevet det samme. Sådan er virkeligheden og sådan er opgaven. Mange tænker nok, at når Operation X tager fat i en sag, så har de et eller andet at bygge på. Og når der er mange millioner mink i Danmark, så vil man helt sikkert kunne finde ting – det kan man i alle andre områder med så stor produktion. Så der vil kunne findes kritisable forhold – spørgsmålet er så, hvordan man forholder sig til kritikken. Her er den virkelige test på om man opfattes som værende ansvarlig eller ej.. Konklusionen skal ikke være, at folk tænker – hold da op, de må have noget at skjule. Det gør man i denne sag.”, siger Steffen Lüders.

Kommentarer

  1. Det kunne jo være interessant at høre hvem der har rådgivet pelsdyravlerne i deres kommunikation.

  2. Jeg er helt og aldeles uenig. Kampagnen op imod udsendelsen var sober og meget enkel. Og når man går ind på den dertil knyttede hjemmeside, får man den anden side af Operation X.
    Pelsdyravlernes kampagne fik mig nemlig til at FRAVÆLGE at se Operation X, med den efterhånden enerverende journalistiske stil der har bredt sig overalt i både DR og TV2.
    Fuck baggrund og research. Hele og halve sandheder blæses op – bare jeg på.

  3. Må melde mig under fanen af uenige.
    Da vi alle hører om sagen i løbet af ugen og dagen er det vel en succes at det bliver set af flest mulige. At det så yderligere bliver det krydret med en reklamespot der lige sætte tingene på plads er jo bare yderligere genialt. Jeg sad tilbage med en klar opfattelse af at sandheden var kraftigt fordrejet fra Operation X´s side.

  4. Det er vist både dumt og naivt at tro, at man med et par dagbladsannoncer og en website kan hamle op mod en stærkt profileret TV-udsendelse, der gang på gang har skabt debat.
    Hvornår lærer diverse virksomhedsledere at kommunikation ikke er at stille sig om med korslagte arme og nægte at svare – Vi ser dem gang på gang stå over for journalister, der tilsyneladende har gjort deres hjemmearbejde grundigt.
    Det er både ynkeligt og utroværdigt.

  5. Nu behøver det ikke at lige Nationen!-tilstande, men jeg er også en af dem, der er imponerede over pelsdyrsbranchens evne til at forsvare sig på en elegant manér og uden at skrige højt. En ting er, at annoncerne, filmen og sitet var utrolig sobert produceret, men noget andet er at tonen var konstruktiv og diplomatisk. “Brug 2 minutter på at høre Svends side af sagen” er eksemplarisk fordi den indbyder til dialog, frem for at finde et offer.

    At branchen så også samlede sig for at se udsendelsen, og bagefter udtalte til pressen at det var overraskende og chokerende at se de brodne kar, viser et eksemplarisk godt stykke PR arbejde – både internt i branchen, men også eksternt overfor alle os, der stod klar med høtyve og fakler.

  6. Ingen tvivl om, at Operation X er et tendentiøst program og at samarbejdet med Anima er tvivlsomt. Men når jeg holdt kampagnen op til programmet op mod selve programmet, så mener jeg, at pelsdyrbranchen stillede sig svagt ved ikke at optræde. Jeg har ikke set, hvor branchen samlede sig og var chokerede over de brodne kar. Men hvorfor ikke gøre det i programmet.

  7. Jeg forstår ikke kritikken mod pelsdyravlernes modtræk. Jeg synes faktisk det var en balanceret og ret præcis takling af den situation, foreningen og deres medlemmer var blevet bragt i. De forsøger at sætte en mod-dagsorden, så tidligt som muligt – og de formår efter min mening at stille spørgsmålstegn ved den noget skingre journalistik fra TV2’s side. De undgår ikke kritiske øjne – men sandsynligvis hån og fordømmelse. TV2 må til gengæld sande, at tendentiøs journalistik altid er sårbar over for et professionel modsvar.

  8. Sorber, balanceret, elegant, eksemplarisk …?
    – Og forældet!
    Prøv lige at gribe seneste nummer af Makedsføring – den trykte version. Temaet er om sociale medier. Det er her, det sneer.
    Når lokummet brænder, duer det ikke at ty til traditionel, pæn og sober kommunikation. Når “skingre” journalister først lugter blod og video’er spiller på YouTube, så er lavinen sat igang.
    Så må man som virksomhedsleder og ansvarlig stille op med åben pande og hår på brystet, se den emsige journalist lige i øjnene – og tale sandt.
    Det er her, man som ansvarlig må face virkeligheden og ikke tro, at man kan gemme sig bag sobre helsider i et par dagblade.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club