Den danske forlagsbranches omsætning faldt med 5 procent i 2011. Det til trods præsterede People’s Press et overskud før skat på over 10 mio. kroner ud af en omsætning på 125 mio. kroner. Overskuddet er godt 3 mio. kroner bedre end i 2010 og omsætningen steg med 10 mio. kroner.
Ifølge forlagsdirektør Jan Degner er årsagen til det gode resultat, at forlaget har haft større udgivelser samt et digitalt mersalg. Nogle af de bestsellere, der har hjulpet med til successen er Stig Andersens bog om Tøger Seidenfaden og Morten Frichs ‘Kronvidnet’.
People’s Press budgetterer dog ikke nødvendigvis med et lige så stort overskud i 2012.
“Vi budgetterer efter marked og kommende udgivelser. Vores forventninger for 2012 er gode, men nok sat lidt lavere end for 2011”, siger forlagsdirektøren (Børsen, p. 42).
Forskningsprojekt om oplevelser
Midt på torvet i Aarhus stod en sort boks fyldt med tøj fra Bruuns Bazaar. Hvad den lavede der? For det første ville Bruuns Bazaar give kunderne en oplevelse og for det andet er de med i et forskningsprojekt om sensorisk shopping under Videncenter for Design & Business VIA University College.
I boksen kunne aarhusianerne se og prøve tøj fra Bruuns Bazaar og naturligvis købe det. Den ene dag var det rødt tøj. Den næste dag var det sort. Og det er formålet med projektet: At skabe oplevelser, der kan få gang i omsætningen.
“Langt de fleste beslutninger træffes via sanserne. Så vores sigte er at inspirere via en sanseoplevelse, der ikke bare er staffage, men en videreudvikling af brandet, så det forstærker stemning og budskab”, siger Dorrit Bøilerehauge, chef for Videncenter for Design & Business.
Dorrit Bøilerehauge fortæller, at vi opholder os længere foran varer, der er udstillet på en sanselig måde og vi køber flere produkter, end hvis de står på en gangske almindelig hylde.
Videncenter-chefen mener ikke, at det er at snyde forbrugerne at udnytte deres sanser:
“Forbrugere nu om dage er lynhurtige og meget kræsne, man kan ikke snyde nogen til noget. Men man kan begejstre og give dem en god oplevelse og man kommer ikke hjem med noget, man ikke har brug for, fordi man har haft en god oplevelse.”
Fredag den 26. marts afholder Videncenter for Design & Business og Dansk Erhverv konference om Sensorial Shipping på Børsen i København kl. 9-14. Der er gratis adgang (Børsen Weekend, p. 2).
Dansk firma har fået Uniteds manager som investor
Atosho er et dansk firma, der beskæftiger sig med e-commerce, og de kan nu bryste sig af at have fået Manchester Uniteds manager gennem 25 år, sir Alex Ferguson, som investor.
Den 70-årige skotte har skudt et tocifret millionbeløb i virksomheden, som tilbyder løsninger til virksomheder, der ønsker at gøre det lettere for forbrugerne at købe deres produkter efter at have læst om dem på nettet eller i aviser.
Atosho startede for et år siden og er allerede tilstede i fem europæiske lande, ligesom de er på vej ind i USA. Men opstarten har ikke været en dans på roser.
Årsagen til, at man har været ude og hente investorer, er at virksomheden, ifølge bestyrelsesformand Anders Ibsen, stadig taber penge.
Senioranalytiker Anders Elbak fra analysefirmaet IDC, mener, at den nye investor på kort sigt kan give Atosho nogle reklamemuligheder:
“De kan blive mere synlige ved at bruge ham i PR sammenhænge og så kan det selvfølgelig give dem nogle muligheder internationalt. På nuværende tidspunkt kan det være en fordel for dem, men på længere sigt tror jeg ikke, det får nogen særlig betydning”, siger analytikeren (Børsen, p. 29).
Ryanair har fået rap over fingrene for reklame
Ryanair har fået en over fingrene af den britiske reklamestyrelse efter at de angiveligt har annonceret med urigtige oplysninger om sin konkurrent Thomas Cook.
Det er anden gang på bare en måned, at Ryanair er blevet irettesat og det er 23. gang på fem år.
De annoncetekster, reklamestyrelsen har reageret imod, går blandt andet på, at Rynair garanterer, at man også flyver efter jul – underforstået: I modsætning til Thomas Cook (Børsen Executive, p. 4).