Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip fra onsdagens aviser: Om en PeopleGroup/Berlingske alliance, marketingdirektøren, der erstattes af kundedirektøren, tre bud på marketings fremtid og Recommendeds Gnomer. Samt Frederik Preisler, der advarer om product placement.

PeopleGroup byder på FM4

PeopleGroup går sammen med Berlingske Media og byder på FM4. Jan Duckert fra PeopleGroup mener, at People Group har en masse at byde på, fordi bureauet i mange år har arbejdet med kommunikation og været leverandør til kunst og kulturlivet. Årsagen til, at Berlingske Media har valgt samarbejdet med PeopleGroup, er ifølge Lisbeth Knudsen:

“PeopleGroup har igennem årene har vist sig som en succesfuld, udviklingsorienteret og stærkt kreativ gruppe, som forstår at drive en sund forretning. De har tæt forbindelse til et bredt udsnit af landets udøvende kunstnere og satirikere og er i forvejen leverandør til den danske kulturscene. Berlingske Media og PeopleGroup komplementerer hinanden på en utrolig fin måde og vi deler modet og mindsettet til at gå nye veje. Tilsammen udgør vi et kreativt powerhouse og er en spændende ny alliance i det danske medielandskab”, siger koncernchefen for Berlingske Media.

Det fælles selskab kommer til at hedde Berlingske People A/S. Lisbeth Knudsen bliver formand og Jan Duckert og Jakob Kvist repræsenterer PeopleGroup i bestyrelsen (Berlingske, p. 22).

Marketingdirektøren er blevet udskiftet med kundedirektøren

Når Umwelt holder årsmøder med sine kunder, er det i tre ud af fire tilfælde ikke længere en marketingdirektør, der repræsenterer kunden. I stedet er det et medlem af topledelsen, der har en mere vidtfavnende funktion, der samler både produktudvikling, salg, service og marketing.

Hos TDC Privat har man nedlagt tre funktioner, blandt andet marketingchef-stillingen og har oprettet en stilling som markedsdirektør. Den stilling har Allan Christiansen fået og hans job er at fungere som bindeled mellem alle de processer, der sker i TDC.

“Min opgave er at samle produktafdelingen med marketing, salg og service, så vi sikrer, at kunden får den bedst mulige oplevelse, uanset hvor de møder os”.

Der er to årsager til denne udskiftning hos kunden. Den første er den teknologiske udvikling, der kræver, at virksomhederne forstår at indsamle og analysere data om kunderne og skræddersy produkter og målrette kommunikationen til den enkelte og det kan ikke lade sig gøre med den hidtidige struktur, mener eksperter.

Den anden årsag er, at finanskrisen har ændret topledelsens syn på marketing. Der er strammet til og det hænger ikke sammen med at “halvdelen af al reklame er spildt, vi ved bare ikke hvilken”.

Direktør Steen Søndergaard fra Umwelt er enig i, at finanskrisen har haft den konsekvens, at ledelserne gentænker marketingfunktionen:

“Tidligere havde marketingdirektørerne ikke ansvar for, at deres resultater bar virksomheden et sted hen. Man målte på klassiske parametre som awareness og image, men det erobrede altså ikke agendaen i direktionslokalet. Det gør det til gengæld, hvis du tænker marketing med ind i den overordnede strategi og dermed kan se det direkte aftryk på salget og kundetilfredsheden”.

Ifølge Harvard Business Review, er antallet af Corporate Customer Officers, som kundedirektører hedder på amerikansk, steget fra 30 styk i 2003 til 300 i 2010.

Bo Sannung, divisionsdirektør i SAS Institute, spår, at hvis marketingdirektøren ikke formår at skifte fokus, vil han blive skiftet ud:

“I dag har virksomhedens ledelse og bestyrelse fået øjnene op for , at det er kunden, der bidrager med værdierne. Har man styr på kundeprocesserne, har man styr på forretningen. Derfor er der kommet et enormt fokus på at sætte kunden i centrum og på at måle direkte på kunderne. Her falder marketing igennem, for de har aldrig været i stand til at sætte tal på alle deres resultater”.

Ifølge Bo Sannung er problemet, at marketingchefer ofte er uddannet i kommunikation og er stærke til markedsføring, men at de falder igennem i statistik og matematik (Berlingskes Nyhedsmagasin, p. 23-27).

Tre forskellige bud på marketings fremtid

Berlingske Nyhedsmagasin har bedt tre marketingansvarlige om at svare på, hvad fremtiden byder på for marketing. Det har Norwegian, Danske Lotteri Spil og Telia svaret på:

Norwegian Danmarks presse- og marketingdirektør, Johan Bisgaard Larsen mener, at det handler om at møde kunderne, der hvor de er. Flyselskabet har derfor valgt at satse stort på Facebook og har tre fastansatte, der besvarer spørgsmål og videredirigerer kunder via det sociale netværk.

Danske Lotteri Spils adm. dir. Mette Dyhr mener, at marketingdirektører skal tage ansvar for hele brandet. Fra produktudvikling til markedsføring og kanalstrategi, men også for top- og bundlinjen.

“Du kan ikke sidde som marketingchef og melde dig ud af en diskussion om overordnet strategi, tal og effektivitet. Vil du være med, må du spille hele spillet”, siger Mette Dyhr.

Hun mener, at specialistfunktionerne forsvinder og tror ikke på siloorganisering, fordi forbrugerne findes på mange forskellige platforme, så det er nødvendigt, at brandet er tænkt med hele vejen rundt.

Telias salgs- og marketingdirektør, Peter Krogsgaard føler, at kravene til at ramme kunden rigtigt, er taget til og derfor handler marketing hos Telia om at kende den enkelte kunde indgående, så man kan identificere de præcise behov. Derfor er det ifølge Peter Krogsgaard, vigtigt at analysere og segmentere helt ned til den enkelte kunde (Berlingske Nyhedsmagasin, p. 28-33).

Fem unge i praktik danner eget bureau hos Recommended

Blandt 60 ansøgere har Recommended hyret 5 unge studerende, der i en praktikperiode på 4 måneder skal få deres eget reklamebureau, Recommended GNOM, op at køre.

Meningen, er at Recommended selv vil bygge talenter op fra bunden. Ideen om at de unge selv skal skabe et bureau er hentet fra USA. De får ingen løn, men betragtes på linje med de øvrige fastansatte i Recommended.

“De kommer med et anderledes og friskt perspektiv på reklame og kommunikation, som ingen erfaren reklamerotte kan matche. De er knalddygtige, de er multidisciplinære, de er vokset op med de nye platforme, og de lever og ånder i sociale medier. Samtidig kommer de med et nyt blik på traditionelle medier. Det giver dem nogle særlige forudsætninger for at se og forstå, hvad der virker og ikke virker”, siger Recommendeds adm.dir. Jørgen Blauert.

De fem unge kommer fra henholdsvis Designskolen Kolding, Erhvervsakademiet i Aarhus, Aarhus Universitet og Aarhus School of Business (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 14-15).

Product placement: 2011 bliver test år for TV2. Frederik Preisler advarer.

TV2 vil bruge 2011 som test år for at finde balancen mellem at tjene hurtige penge og TV2s troværdighed, nu hvor det er blevet lovligt at bruge produktplacering.

Direktør for Mensch, Frederik Preisler, advarer mod brugen af product placement i det hele taget og mener, at det er et tilbageskridt både kulturpolitisk og for forbrugerbeskyttelsen:

“Det er et skråplan med brun sæbe at tillade produktplacering – for det er skjult reklame. Seerne bliver taget med paraderne nede, da produkterne sættes ind i en sammenhæng, hvor man ikke kan gennemskue det”.

Derudover er han bange for, at manuskriptforfattere vil føle sig tvunget til at lade handlingen styre af om en hovedperson skal hente Melitta-kaffe igen og igen for at tilfredsstille en annoncør (Jyllands-Posten Puls, p. 2).

Kommentarer

  1. Jeg er dybt imponeret, Recommended. Definitionen af ‘reklamegas’ er i skuret.
    “De får ingen løn, men betragtes på linje med de øvrige fastansatte i Recommended.”

    Også på tide at de lømler kommer op på de bonede gulve.

  2. @Rasmus
    Det handler ikke om gratis arbejdskraft, men om at GNOMernes udvikling er i fokus. Og de lærer nu engang bedst gennem rigtige opgaver for rigtige kunder. Det er med andre ord et praktikforløb (læringsforløb), forklædt som et reklamebureau. Recommended bruger rigtig mange ressourcer på at hente cases ind til de unge, og vejlede dem personligt og professionelt gennem processen. De modtager undervisning på forskellige kommunikationsområder, og så indeholder forløbet et omfattende mentorordnings set-up, hvori erfarende brancherotter deler viden og råd med de unge talenter. De betragtes på linje med de øvrige fastansatte fordi de tages seriøst og de investeres i. Til gengæld er der ingen fyringsrunde i GNOM forløbet – kun opadgående læringskurve.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club