Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

De to selskaber har indgået samarbejde om medieindkøb i USA til omkring 6 mia. kr. Ikke tænkeligt at se noget tilsvarende i Danmark.

For blot tre måneder siden indgik de to store amerikanske selskaber, Pepsico og InBev (Anheuser-Busch/Budwiser) en aftale om at foretage en række indkøb sammen for at opnå besparelser.

Aftalen rettede sig mod kontorudstyr, computere og rejser. Men nu har man udvidet aftalen til media på det amerikanske marked til en skønnet værdi på omkring 6 mia. kr. (1,15 mia. USD).

Det fortæller AdAge, der ydermere fortæller, at aftalen om mediaindkøb kommer meget hurtigt efter kontorudstyrsaftalen. De to firmaer formodes allerede at have taget kontakt til store medieselskaber som Turner, NBC Universal og Condé Nast.

Ca. halvdelen af indkøbet retter sig mod tv.

“Dette tillader begge selskaber at indkøbe media mere effektivt og reinvestere besparelserne i vores forretninger”, siger en talsmand for Pepsico til AdAge.

Pepsico er stor indenfor sodavand og snacks mens Anheuser-Busch er stor inden for øl.

Begge annoncører har traditionelt været meget synlige inden for verdens fornemste reklamevindue, SuperBowl, som derfor kan blive påvirket af aftalen. De har i de sidste 20 år været SuperBowlens to største annoncører. Dog holdt Pepsico igen på sine investeringer i år, hvor blot Doritos blev markedsført.

Med den hurtige udvikling i indkøbsaftalen spekuleres der nu i, hvad det næstte område kan blive, og her er der fokus på reklamebureauerne. Begge firmaer arbejder tæt sammen med bureauer inden for Omnicom, der er verdens næststørste reklamekoncern.

Det amerikanske marked er så meget større end det danske, og det er en af årsagerne til, at man ikke umiddelbart skal forvente at se noget tilsvarende i Danmark.

“Man skal ikke pulje mange store annoncører sammen, før de vil få en uforholdsmæssig størrelse sammenlignet med USA, og det kan give nogle politiske betænkeligheder,” siger adm. dir. Martin Rasmussen, Mindshare.

Han ser dog ikke som sådan noget, der direkte vil forhindre et initiativ, hvis nogen skulle ønske det, og han påpeger, at der sker noget tilsvarende på udvalgte områder som indkøb af forsendelser og inden for online.

“Men når det gælder de traditionelle medier, så har de hidtil sagt nej til en samling af indkøbene med mindre der er en ejermæssig sammenhæng, og som markedet er nu, er det svært at få øje på, at medierne kan opnå noget som helst andet end endnu lavere priser, så jeg tror ikke, de vil være interesseret i at åbne for muligheden”, siger Martin Rasmussen og tilføjer:

“Som mediabureau-mand ville jeg dog se positivt på muligheden for at kunne pulje indkøbene for mine kunder.”

Nordisk chef hos OMG, Peter Gottfredsen, peger på en anden problemstilling.

“En ting er at blive enige om at pulje sine mediaindkøb inden for en familie. Men når der er tale om to selvstændige virksomheder, må det være en interessant opgave at udforme en aftale. Som udgangspunkt må hver virksomhed forpligtige sig til et forbrug, men herudover skal man have reguleret, hvordan man tackler situationen, hvis den ene afviger fra det forventede forbrug”, siger Peter Gottfredsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club