Da Per Pedersen fra Grey-netværket i anledning af anti-mine kampagnen #ClearThePitch proklamerede, at det var ”På tide, at kreative viser verden, hvad vi kan”, så havde han fået en ny sæbekasse at stille sig op på som taler.
Den hidtidige kreativt næstkommende i Grey på globalt plan har fået ny titel i formand af Chairman Global Creative Council.
Og en artikel i Adweek forleden kunne føje en titel til; netværkets Top Creative evangelist.
”Jeg har haft titlerne siden 1. januar, men vi har hidtil ikke kommunikeret dem ud. Tor Myhren stoppede (Greys globale kreative direktør tog til Apple, red.), men jeg havde et andet job end Tor, så det gav ikke mening at erstatte ham. I stedet har jeg fået det øverste globale ansvar for mine hidtidige funktioner; At fokusere på Grey-netværkets kultur, den kreative ledelse, kultur og renommé globalt samt talent,” siger Per Pedersen.
Konstant fornyelse
Han mener, at Greys succes de senere år ikke kommer af at have lavet bedre reklame end konkurrenterne, men at netværket har bygget en kultur op, hvor man konstant fornyr sig.
”Vi er midt i noget proaktivt. Vi kæmper ikke om en del af et skrumpende reklamemarked, men om at være en del af en popkultur. Vi er en virksomhed, der arbejder med kreativitet – hvadenten det er design, medievirksomhed, teknologi, branded content,” siger Per Pedersen.
Per Pedersens nye titler gælder både internt og eksternt. “Jeg skal inspirere folk til at se verden på en anden måde.” Foto: Grey Group.
Han ser sin rolle med et både internt og eksternt sigte. Internt at skulle motivere netværket, bl.a. via Creative Council globalt, regionalt og nationalt, og ved at bruge tiden sammen med kædens kreative ledere og klæde dem på til den nye tid.
”Vi har bevæget os fra et traditionelt udgangspunkt til at være mere åbne og mere flydende end reklamebureau-branchen. Det er faktisk Greys fordel i forhold til Ogilvy og DDB, at vi ikke er bundet til et image skabt af David Ogilvy eller af Bill Bernbach. Det, jeg fortæller, er, at vores højdepunkt er nu, vores historie skrives nu. Vi genopfinder os selv og er et snart 100 år gammelt startup,” siger Per Pedersen.
Han ser ikke Greys konkurrenter blandt de klassiske reklamebureauer, men blandt de mest kreative virksomheder i verden. Og dén konkurrence tvinger Grey til at se anderledes på sig selv.
”Hvordan gør vores konkurrenter? Det bliver bl.a. en konkurrence om talenter – vel at mærke talenter, der ikke har reklame som deres førstevalg,” siger Per Pedersen.
Som at træde i en hundelort
Han tager et noget utraditionelt afsæt til rollen som evangelist:
”Reklame er lige så populært som at træde i en hundelort. Det tiltrækker ingen. Men vi gider godt være i en virksomhed, der arbejder kreativt med kultur – og hvor vi bruger alle redskaber og arbejder med celebrities, cyber, tv-markedet i forbindelse med Super Bowl. Det er min rolle at få dette banket ind i Grey-netværket – fra ledelsen til de nyansatte,” siger Per Pedersen.
Det må være en fed rolle …
”Det er det også – for så vidt. Men jeg går ikke rundt og prædiker. For bordet fanger jo, når kunderne siger – okay, bevis det! Det har vi nu også gjort – ikke kun med egne projekter som Gun Control, men aktuelt i Sverige, der har fået sit eget telefonnummer,” siger Per Pedersen og fortsætter:
“Her kan udlændinge ringe og tale med en svensker. Statsministeren har taget telefonen, Björn-fra-ABBA har også haft en telefonvagt. Det er popkultur … i øvrigt indeholdende verdens største omstillingsanlæg nogensinde. Det tog næsten et år at bygge det.”
Han erkender, at denne type idé umiddelbart er svær at putte i kasser – er det PR, reklame, dialog?
”Da jeg for halvandet år siden fik beskrevet ideen, tænkte jeg ’What the fuck?!’. Den slags ideer kan jeg lide – ideer, der kan minde om Klods Hans, hvor du ikke umiddelbart ved, om tiltaget er genialt eller sindsygt. Jeg ved i hvert fald, at det var rockermodigt af kunden. Det ultimative tab af kontrol, hvor Sverige så at sige giver røret – og taletid – til dem, der har tilmeldt sig via app’en,” siger Per Pedersen.
Bureauet som publisher
Han ser flere og flere af den slags ideer – i øvrigt hvor produktionstiden er lang, men hvor lanceringen foregår her & nu og følges 24/7. Her skal bureauet i følge den danske kreative tænke som en publisher, blogger og i PR-baner.
”Vi lærer hele tiden. Vores tagline er Famously Effective, og vi kan ikke tale om at være eller gøre nogen berømte uden PR. En idé i dag er intet uden PR. Samtidig sidder jeg lige nu i vores content studio, som er en vigtig del af Grey. For i den virkelighed, som brands befinder befinder sig i nu, skal du konstant være kulturelt relevant – og udkomme samme dag. Brandet med den klassiske kampagnemappe får det svært,” siger Per Pedersen og tilføjer:
”Det er en ubehagelig sandhed for mange, men min rolle er ikke at pisse kunderne af, men inspirere dem til at udnytte mulighederne, der er for at være kulturel og relevant.”
Per Pedersen sammenfatter indholdet i sine nye titler således:
”Det er en platform, hvor jeg kan og skal kommunikere med verden. Jeg sender holdninger af sted, som gerne må få folk op af stolen og sætte tanker i gang. Jeg skal inspirere folk til at se verden på en anden måde.”
Han savner ikke den klassiske globale kreative direktør-rolle i netværket:
”Uden Tor på toppen er Grey ét ledelsesniveau fladere. Det kan jeg som dansker godt lide, det samme kan vores svenske Chief Creative Officer i New York (Andreas Dahlqvist, red.). Kollektivet er bundet sammen af kultur og visioner snarere end af hierarki,” siger Per Pedersen.