Ikke gået på juleferie endnu? Lysår fra nytår? Og hva’ så – du slipper ikke for at få serveret årskavalkader fra reklameland allerede nu.
Adweek har givet sine bud på årets mest spændende, inspirerende og fornyende stykker arbejde.
Branchemediet roser bureauerne for deres smukke håndværk og gribende storytelling, som skabte vilde, fascinerende og endda lidt foruroligende visioner på vegne af deres kunder – årets Top10 kandiderer til at være den mest varierede buket, Adweek nogensinde har plukket.
1 kampagne er fra Japan, 1 fra Frankrig, 1 fra Spanien – resten er fra USA.
Blandt de amerikanske er et dansk fingeraftryk; Per Pedersen, der er Deputy Worldwide Chief Creative Officer med afsæt i (og fra) Grey New York.
Bureauet står for pop-up shoppen for States United to Prevent Gun Violence. Prank-videoer fra brands er en aftagende trend, men her er ifølge Adweek et iøjnefaldende og stærkt undtagelse.
En stor og ikke-aftagende trend er kønsspecifik, nærmere bestemt med formålet at få kvinder til at ranke ryggen og mase sig længere frem i bussen. Shiseido kan gøre andet end at gøre piger kønnere …
Grey New York-filmen er nr. 6 på listen, mens nr. 1 er Geicos enkle, begavede, sjove og innovative film i en usexet kanal; YouTube prerolls.
Top10 ser således ud:
-
Geico ”Unskippable”
Agency: The Martin Agency, Richmond, Va. Directors: Terri Timely, Park Pictureshttps://www.youtube.com/watch?v=pvcj9xptNOQ
-
Snickers “Brady Bunch”
Agency: BBDO New York . Director: Jim Jenkins, O Positive -
Comcast Xfinity “Emily’s Oz”
Agency: Goodby Silverstein & Partners, New York. Director: Andreas Nilsson, Biscuit Filmworks -
The Ad Council “Love Has No Labels”
Agency: R/GA, New York. Director: Danielle Levitt, Persuade Content 5 - Atlantic Group “37 Days”
Agency: Leo Burnett, Paris. Director: Olivier Staub, Quad Productions -
States United to Prevent Gun Violence “Gun Store”
Agency: Grey, New York Director: Andrew Lane, Rival School Pictures -
Shiseido “High School Girl?”
Agency: Watts of Tokyo . Director: Show Yanagisawa, The Directors Guild 8 - Loterías y Apuestas del Estado “Justino”
Agency: Leo Burnett, Madrid. Director: Against All Odds, Passion Pictures - Nike “Short a Guy”
Agency: Wieden + Kennedy, Portland, Ore. Director: Stacy Wall, Imperial Woodpecker -
Android “Friends Furever”
Agency: Droga5, New York. Editor: Ben Suenaga, Friendshop!