Da undertegnede var dreng, bestod usikkerhedsmomenterne på fodboldbanen i, om nogle større drenge smed os væk, eller om man trådte i en hundelort.
For børn og voksne i krigsramte egne kan dét at spille en fodboldkamp være forbundet med truslen fra landminer, klyngebomber og andre krigsrester. Det vil Grey Group gøre noget ved, og bureauet har derfor allieret sig med Folkekirkens Nødhjælp under hashtagget #ClearThePitch.
Per Pedersen, der er Chairman Global Creative Council, siger til Bureaubiz om initiativet:
”Proaktive projekter er en del af Greys kultur. Det er en rolle, vi kreative har at spille, for at gøre verden til et bedre sted. Vi har set Life Saving Dot i Indien, hvor vi distribuerede jod til kvinder, og Gun Control i USA.”
https://www.youtube.com/watch?v=SbwmYu70hh4
Bag kampagnen #ClearThePitch står Grey for Good, der er et CSR-initiativ under Grey Group Singapore. Det har Per Pedersen været involveret i:
”Singapore-kontoret er nok det mest internationale i netværket med 32 forskellige nationaliteter. Her skabes holitiske og globale løsninger, og det er briefen for den filantropiske enhed at identificere problemer, der fortjener en løsning,” siger Per Pedersen og fortsætter:
“Landminer er et stort problem, men noget, som alt for få bekymrer sig om. Fodbold er derimod en passion for mange – fra børn, over embedsmænd til sponsorer. Og miner på fodboldbanen kan gøre problemet nærværende.”
Det er Singapore-kontoret, som på egen hånd fandt en dansk partner til det globale projekt:
”Organisationen er – sammen med bl.a. Dansk Flygtningehjælp – blandt de største spillere på verdensplan, når det handler om at rydde landminer. Det vidste jeg faktisk ikke på forhånd,” siger Per Pedersen.
Han ser Grey-netværkets initiativer række længere ud:
”Det er min grundlæggende holdning, at nørderne og finansdrengene de seneste årtier har styret dagsordenen – altimens bureauerne lige nu er kendt for prerolls og dårlige SoMe-reklamer. Det er på tide, at vi kreative viser, hvad vi kan. Og det er at levere kreative tanker og løsninger på store, komplicerede problemer.”
I den nye kampagne, der blev lanceret i går, den 4. april – FN’s dag for landminer – søger Grey at få opbakning fra klubber, fodboldspillere og fans over hele verden.
#ClearThePitch har til formålet at gøre jord og marker sikre igen, så børn kan spille fodbold og familier kan udfolde deres liv. I Danmark har Aab, AGF og FC Midtjylland indtil videre sagt ja til at bakke kampagnebudskabet op.
Hos Folkekirkens Nødhjælp siger generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen i en pressemeddelse:
”Det er en anerkendelse af vores store indsats, og vi er enormt glade for, at Grey Group vil hjælpe os i vores kamp mod krigsefterladenskaber, der hver dag dræber og lemlæster børn og voksne i verdens brændpunkter.”
Siden 1999 har Folkekirkens Nødhjælp ryddet mere end 76 mio. kvadratmeter land for miner og andre krigsrester.
I 2014 blev der registreret 3600 ofre for landminer og andre krigsrester. Det reelle tal er sandsynligvis meget højere. 80 pct. af dem, der bliver dræbt eller lemlæstet, er civile. Af dem er 4 ud af 10 i gennemsnit børn. Andre steder, f.eks. i DR Congo, er 77 pct. af dem, der bliver ramt, børn.