Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

På det seneste har to bureauer præsenteret rene resultatbaserede aftaler, og dialogbureauet Responsive får ny partner, der er resultat-specialist.

En, to, trend. Sådan var der engang en redaktionschef på Dagbladet Børsen, der talte. Og tæller man på den måde, så er der i sandhed ved at være en trend inden for bureaubranchen.

Danmarks nye storbureau, Guava kunne i går offentliggøre en aftale med Filmklubben Homeenter, hvor bureauets aflønning er linket direkte til salget af DVD’ere.

Og i sidste uge fortalte BtB-bureauet Blue Business om en aftale med Connect Danmark, hvor bureauets bruttoavance afhænger direkte af medlemskampagnens resultater. Også hos dialog-bureauet, Responsive, har man flere resultatbaserede aftaler, og om kort tid kan man byde velkommen til en ny partner, der nærmest kan kaldes for resultat-ekspert.

“Troels (Christensen, red.) har hos Bonnier haft ansvaret for at konsolidere deres direct marketing viden, og han er en guldgrube af viden om, hvad der virker hvordan. Det er selvfølgelig ikke derfor han er blevet partner hos os, men når mere og mere går mod resultat-baserede aftaler, så er det godt at have en med på holdet, der er virkelig god til at sætte de rigtige rammer op”, siger adm. dir. Tomas Gorrissen.

Inden for dialog-verdenen er der flere måder at anskue resultat-aftaler på. En ting er at forbedre budskabet, så det virker bedre og skaffer flere leads. En anden ting er inden for datamining.

“Hvis vi gennem datamining kan skabe en langt mere præcis liste, så man kan reducere udsendelsen af breve til f.eks. det halve uden, at det har nævneværdi indflydelse på responsen, så er der jo store penge at spare og prisen pr. lead bliver væsentligt reduceret”, siger Tomas Gorrissen og tilføjer, at mange kunder er meget interesserede i resultat-aftaler – men i virkeligheden har svært ved at indgå dem.

“De arbejder med faste budgetter og siloer i virksomheden, som kan gøre det svært at indgå sådanne aftaler. Hvis vi f.eks. har gjort os fortjent til en million kroner mere, kan det give et problem for marketingafdelingens budget, mens merindtjeningen på f.eks. fem mio. kr. ligger et andet sted i virksomheden”, siger Tomas Gorrissen.

Kommentarer

  1. Resultatbaseret aflønning (Performance-aftaler) er et emne vi i Hestbæk Consult ofte skal tage stilling til – både fra kunder og fra bureauer. Det hele handler om perception af bureauforholdet. Er bureauet en samarbejdspartner eller en leverandør?
    Kunder der ser deres bureau som leverandør, vil have svært ved at indgå performance-aftaler, da de sådan set køber bureauet ind til at levere en vare – uanset resultatet. De kunder der ser deres bureau som en samarbejdspartner, vil have lettere ved at give en upside på en successfuld kampagne. I Danmark ser vi ofte performance aftaler på de mindre budgetter, hvorimod de større budgetter ofte er silo opdelte som Gorrissen nævner. De to scenarioer vi har oplevet, har været med mindre bureauer, der er meget villige til at vinde en kunde, eller de bureauer der kan se at kundens performancemål og forretningsmål er langt fra hinanden, og dermed en relativ god mulighed for en stor upside (og vi har set eksempler på dette).
    Det er et område man skal være påpasselig med, og er meget afhængig af hvilken industri og strategi man har for virksomheden. Derudover er der en lang række andre områder der skal inkluderes, som må debateres hen over dagen af bureaubiz brugerne 🙂

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club