Cadbury’s Gorilla-film vandt Grand Prix i Film-konkurrencen i Cannes, og det valg fremkalder betydelig undren hos marketingdirektør, Peter Gram Møller fra L’Easy, der var til festivalen for første gang.
“Det var sjovt og spændende at opleve en festival, hvor kreative hylder kreativitet, men jeg må samtidig konstaterer, at der fortsat er brug for en annoncør til at præge indholdet. Grand Prix vinderen er f.eks. for mig et eksempel på, at man har lavet en flot film, hvor man lige til sidst kommer til at tænke på, at der jo også skal et produkt på. Der var bare ingen relevans, og jeg tror ikke på ideen om, at man kan vise en sjov film, og derved overføre noget værdi til produktet”, siger Peter Gram Møller, og erklærer sig dermed uenig med det danske jury-medlem, Per Pedersen fra Uncle Grey, som på TV2mediaforum.dk har erklæret, at vinderlisten er et udtryk for et opgør med USP-markedsføringen.
“Jeg er enig i, at der er et behov for at skabe film, der overrasker og sætter produkterne ind i en ny sammenhæng, så man tilfører noget merværdi i forhold til produktet. Men jeg er stadig overbevist om, at der skal være en relevans i forhold til produktet”, siger Peter Gram Møller.
Han undrer sig desuden over, hvad han ser som en tendens til at gå lange omveje.
“Jeg synes, jeg har set mange film, der er både lange og for komplicerede i forhold til de små og simple ideer”, siger Peter Gram Møller.
Netop den slags enkle og klare ideer med relevant fokus på produktet så han flere af på udstillingerne over nogle af de trykte medier – som f.eks. inden for outdoor – og han har været glad for at have været med.
“Jeg synes, det er fint med en sådan kreativ pris. Bare der også er nogen, der fokuserer mere på effekt og salg”, siger Peter Gram Møller.