Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk

I dag er det J-dag. For 29. gang. Så da Tuborgs Julebryg-kampagne i aftes vandt en af årets effekt-priser - valgte juryen samtidig at udnævne en slags Hall of Fame.

Der gik næsten et sus gennem forsamlingen, og hyldesten var umiddelbar og massiv, da Peter Wibroe blev annonceret ved aftenens uddeling af Advertising Effectiveness Award i Børssalen.

Anledningen var, at sidste års kampagne for Tuborgs Julebryg var en af de 10 vindere. Det blev Wibroe, Duckert & Partners behørigt hyldet for sammen med PHD.

Men når julebryggene i dag bliver kørt ud til et tørstigt publikum, er det rent faktisk 29. gang. Med den samme reklamefilm i centrum.

Det må være blandt verdens længst kørende reklamefilm – hvis ikke den længst kørende – og igennem alle årene er filmen blevet suppleret med forskellige kreative indslag. Derfor valgte juryen og DRRB, der står bag prisen, at etablere en slags Hall of Fame.

Ekstraordinært havde man inviteret Finn Terkildsen, der var marketingdirektør hos Tuborg dengang, og skaberen af kommunikationen, Peter Wibroe, til at komme.

Og det var åbenlyst et populært valg, da konferencieren, Søren Kaster, annoncerede, at de faktisk var til stede.

Publikum rejste sig op og hyldede de to, og det var lige før, hyldesten var større og mere massiv end den, årets Grand Prix vinder fra Ikea blev tildelt. En sammenligning, der gav mening, idet Hjaltelin, Stahl & co, Mediacom og Ikea helt sikkert var populære vindere.

Det er 11 år siden, Peter Wibroe forlod branchen – det skete ved indgangen til dette årtusind – men selv om forsamlingen talte en del mennesker, der dårligt nok var i branchen dengang, så nyder han åbenlyst fortsat stor respekt.

Og når man skal tale om effekt, så er kampagnen yderst velfortjent i en Hall of Fame.

Som Finn Terkildsen fortalte – da man startede, solgte man omkring 5 mio. flasker julebryg om året. Nogle år senere var tallet 45 mio.

I starten var J-dag om onsdagen – men i lyset af de generelle politiske strømninger, er den blevet flyttet til fredag. Bl.a. fordi for mange gymnasieelever mødte op i skolen med tømmermænd.

Der har været mange kreative indslag gennem årene. For Peter Wibroe er et af højdepunkterne dengang, hvor Salman Rushdie var på et stormfyldt besøg i København. En medarbejder fra Tuborg spottede ham på et værtshus på Frederiksberg med en julebryg i hånden og fik arrangeret et billede.

Det blev bagefter bragt over alt i verden.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer