Af Peter Engholm 25@mail.dk

Saatchi sagde for nylig farvel til Peugeot for at servicere Toyota. Et andet bureau mistede samtidig en mangeårig bilkunde, og det har nu ført til ægteskab med det franske bilmærke.

Bilforhandlere holder Åbent Hus – omtrent samme indtryk har man på det seneste fået hos flere bilimportører, når det gælder deres bureausamarbejder.

Toyota Danmark fulgte en europæisk linje og valgte Saatchi & Saatchi. Det betød et farvel til Wibroe, Duckert & Partners. Saatchi havde på det tidspunkt haft Peugeot i halvandet år, siden mærket havde droppet Uncle. Nu skulle Peugeot så finde et nyt bureau.

Efter en bureaukonkurrence med deltagelse af fem bureauer har K.W. Bruun Import, der sælger og markedsfører mærket i Danmark, fundet en vinder. Det blev Sunrise, der i december blev sagt op af Skoda efter 11 års samarbejde. Og denne viden kunne bureauet tydeligvis drage nytte af i konkurrencen.

“Sunrise demonstrerede fra start indsigt i bilmarkedet og en god analytisk sans i forhold til mærket og vores kunder. Vi glæder os meget til at komme i gang med samarbejdet, og jeg er sikker på, at vi sammen kan opnå de resultater, vi har sat som målsætning,” siger Claudia Wionczek, der er marketingchef hos K.W. Bruun.

Hvad angår en ny bilkunde til bureau, så kalder kalder adm. direktør i Sunrise, Michael Sølling, timingen perfekt.

“Det er dejligt, at vi så få måneder efter afslutningen af samarbejdet med Skoda kommer styrket ud – og nu har fået Danmarks vigtigste bilmærke som kunde. Det er vi meget stolte over.”

Fire medarbejdere måtte forlade bureauet sammen med Skoda, men tilgangen af Peugeot udløser ikke pr. automatik et jobopslag på fire stillinger.

“Jeg har en klar forventning om at opnormere bemandingen. Men det præcise antal kan jeg ikke give – dels har vi allerede siden Skoda været nødt til at opjustere og desuden fået en ny partner i Simon Hertz, dels er vi endnu ikke helt klar over opgavernes omfang og arbejdskategori for Peugeot,” siger Michael Sølling.

Selv om Peugeot er Danmarks mest solgte personbil, er potentialet kæmpe stort, mener Michael Sølling, der glæder sig tilat skabe resultater sammen med K.W. Bruun.

“Undervejs i processen er vi nået frem til nogle unikke strategiske overvejelser, som har udmøntet sig i stærke kreative løsninger. Det bliver godt at komme i gang med at færdigudvikle kommunikationen,” siger Michael Sølling.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club