En af de seneste års mest opsigtsvækkende bureausamarbejder i den finansielle sektor, mellem PFA og Umwelt, er ved at rinde ud.
Bureaubranchen og annoncørerne har således ikke været i tvivl: Umwelt har leveret overbevisende arbejde for PFA – det fremhævede juryerne ved både Creative Circle Award, Danish Internet Award og Advertising Effectiveness Award samt Direct Marketing-prisen og True Award.
Særligt udviklingen og lanceringen af værktøjet Pensionstallet – hvor man kan måle styrken af sin pension og se, om man har sparet nok op – gjorde pensionsopsparing vedkommende, og PFA’s markedsdirektør, Jesper Bjerre, ser ikke Pensionstallet som en marketing-platform, men mere som ”en nytænkning og metodik”.
”Pensionstallet er ikke en markedsføringsaktivitet, men en fast del af dét at drive rådgivning – og en del af vores forretning, som vi er så stolte af, at vi bruger den i markedsføringen,” har Jesper Bjerre tidligere udtalt.
Men nu er konstellationen PFA-Umwelt ved at være fortid. Jesper Bjerre siger til Bureaubiz:
”Det mangeårige samarbejde mellem PFA og Umwelt står ved en skillevej. Det sker samtidig med, at der i PFA netop nu arbejdes på en 2020-strategi, som også indeholder overvejelser omkring PFA’s fremtidige profil.”
At parterne står ved en skillevej, skyldes, at Umwelt har opsagt samarbejdet.
Det bekræfter Martin Michael Hansen, der er adm. direktør i Umwelt.
”Vi har i vores partnerkreds vurderet det ud fra et casemæssigt og økonomisk synspunkt. Og her står det klart: Umwelt er bedst tjent med at stå til rådighed for andre finansielle aktører i markedet. Med den aftale, vi havde, kunne vi ikke arbejde med andre, hvilket jeg synes var fair, når opgavemængden svarede til begrænsningen. Det er den desværre ikke længere,” siger Martin Michael Hansen.
Til opsigtsvækkende i samarbejdet hører også den pressestorm, som kørte på PFAs afgående dir. Henrik Heideby. Han blev beskyldt for nepotisme, fordi hans søn, Mikkel Heideby, er blandt Umwelts partnere.
Flere undersøgelser frikendte Henrik Heideby, men stormen kostede en overgang også fokus og projekter på bureauet.
Det forhindrer ikke Umwelt i at betragte PFA Pension som en ”topcase”.
“Mange af de kunder, vi får ind nu, har bemærket det arbejde, vi har lavet for PFA Pension. Det gælder KMD, Georg Jensen, DEAS, G4S, Bryggeriforeningen etc. PFA Pension har været foregangsvirksomhed i forhold til integreret digital marketing og branded utilities,” siger Martin Michael Hansen.
Umwelt går på udkig efter kunder i den finansielle sektor, og PFA skal ud og finde en nu bureau-partner. Men det er ikke lige i disse uger, at det sidstnævnte sker:
”Når arbejdet med 2020-strategien er færdiggjort sidst på året, vil vi tage stilling til, hvad der fremadrettet skal ske i forhold til PFA’s markedsføring,” siger Jesper Bjerre.