PHD og Partners vandt stort i årets Rambuk

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

11 bureauer og 6 annoncører delte i alt 9 awards ved Rambukken. Se vinderlisten og bureaulisten her.

Årets Rambuk gradbøjede begrebet festlighed.

Awardshowet, der afsluttede Mediadagen i Langelinie Pavillionen i København, var i sig selv lagt festligt op.

Og festligt havde de 12 bureauer og annoncører det, der alle havde andel i en pris.

Lidt festligere var det nok hos Group M og Kvik, der fik to priser, og endelig var der PHD og Partners, som alt andet lige havde den festligste aften; Hele tre priser.

Sidste år vandt PHD også tre kategorier ved Rambukken, men ikke Grand Prix’en, som ved dén lejlighed gik til søsterbureauet OMD for McDonald’s.

Juryen havde i år en bugnende shortliste på 52 arbejder at vælge vinderne ud fra, og Grand Prix’en ”for det mest sublime mediearbejde 2015” gik til mediabureauet PHD og annoncøren Kims, der forinden havde fået to priser.

“Jubilæums Mix” var, ifølge takketalen fra scenen, den største lancering i mands minde for Kims.

Reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners blev ikke kaldt på scenen ved Grand Prix’en, men måtte ‘nøjes’ med at have aktier i hhv. Content Activationprisen, Effektprisen og Kampagneprisen.

11 bureauer og 6 annoncører blev i løbet af aftenen kaldt på scenen for at modtage tilsammen 9 priser. Dog ikke to priser, som aftenens konferencier, Palle Strøm, foreslog: Årets Fakturering og Årets Mumbo-Jumbo (med nye standarder, regler og forkortelser). 

De 11 vindende bureauer var fordelt på 6 mediabureauer, 3 reklamebureauer og 2 PR-bureauer.

Årets Rambuk – 2015 

Grand Prix

  • Mediabureau: PHD Copenhagen
  • Annoncør: Kims

Mediestrategiprisen

  • Mediabureau: GroupM
  • Annoncør: Kvik
  • Produkt: Køkken, bad og garderobe
  • Kampagnens navn: Fra 8 nationale offline kampagner til 136 digitale strategier

Mediainnovationsprisen

  • Mediabureau: Carat / PS Live / Uncle Grey
  • Annoncør: Opel
  • Produkt: Opel Adam
  • Kampagnens navn: DrivR & Opel Adam – hvad gør man, når man har en bil, der skal opleves?

Involveringsprisen

  • Mediabureau: Maxus / Aller Event
  • Annoncør: L’Oreal
  • Produkt: MakeupGenius
  • Kampagnens navn: Lancering af MakeupGenius

Kampagneprisen

  • Mediabureau: PHD Copenhagen / Wibroe, Duckert & Partners
  • Annoncør: Kims
  • Produkt: Jubilæums Mix
  • Kampagnens navn: Den hemmelige søn

Indsigtsprisen

  • Mediabureau: OMD / Hjaltelin Stahl
  • Annoncør: Post Danmark
  • Produkt: Julekort
  • Kampagnens navn: Julekortet – verdens mest social medie

Programprisen

  • Mediabureau: GroupM
  • Annoncør: Kvik
  • Produkt: køkken, garderobe og bad
  • Kampagnens navn: En datadrevet digital indsats der driver ding dongs

Content Activationprisen

  • Mediabureau: PHD / Wibroe, Duckert & Partners / Mindjumpers / Citat Kommunikation
  • Annoncør: Carlsberg
  • Produkt: Tuborg
  • Kampagnens navn: De grønne favoritter

Effektprisen

  • Mediabureau: PHD Copenhagen / Wibroe, Duckert & Partners
  • Annoncør: Kims
  • Produkt: Jubilæums Mix
  • Kampagnens navn: Den hemmelige søn

Årets Rambuk 2015 – Bureauliste

Bureaubiz giver 1 point pr. nominering, 5 point pr. kategori-sejr + 5 point for en Grand Prix

  • 27 PHD
  • 18 Wibroe, Duckert & Partners
  • 14 Carat
  • 14 GroupM
  • 11 Maxus
  • 11 OMD
  • 10 UncleGrey
  •   9 PS Live
  •   8 Isobar
  •   7 Mediacom
  •   6 Citat Kommunikation
  •   6 Hjaltelin Stahl
  •   6 Mindjumpers
  •   5 Vizeum
  •   3 Hello Monday
  •   3 Mediabroker
  •   2 Engage
  •   2 Hatch & Bloom
  •   2 MEC
  •   2 Republica
  •   2 Subsero
  •   2 Yellow Advertising
  •   1 Cosmicpeople
  •   1 DDB
  •   1 Mindshare
  •   1 Ocean
  •   1 Starcom

Dertil kommer 8 point til Aller Event, 3 point til hhv. Nordisk Film og TV 2 Marketing samt 1 point til Carlsberg for bureau-aktiviteter.