Marketingchefen skal i højere grad tage profit og samfundshensyn ind i sine strategiske overvejelser, står der i Philip Kotlers nye bog, som gør op med traditionel marketing kassetænkning.

Philip Kotlers nye bog er anmeldt af Henrik Ørholst fra PA Consulting i Jyllands-Posten. Den samlede bedømmelse lød:

Praktisk værdi: 3 Underholdningsværdi: Fem stjerner.

Ingen kan slå Kotler. Med “Marketing 3.0” viser den store marketing-mester endnu en gang, at han er i stand til at tænke nyt, stort og fremragende.

Han er med i den forreste række i udviklingen, og med de to medforfattere, Hermanwan Kartajaya og Iwan Setiawan, viser han, at snøren skal kastes i retning af Asien for at få de nyeste og stærkeste tendenser inden for markedsføring og strategi.

Bogen er en slags opgør – hvis man skal være lidt brutal – med den traditionelle marketing-kassetænkning, hvor det primært drejer sig om at sælge så meget som muligt til kunderne.

Det er ikke nok, hvis det står til forfattertrekløveret. Virksomhederne skal tænke på samfundet og på profitten.

Det sidste kan være svært for marketingfolk, der bedre kan lide markedsandele, kendskabsniveauer og ikke de hårde økonomiske tal, som en økonomichef elsker at vise frem i regneark.

Profit og samfundsinteresser er ikke nødvendigvis to modsatrettede kræfter. Det er ikke nyt, at kunder køber for at få mere end de basale behov dækket. Når en kunde køber en vare, kan købet ske for at opfylde ønsker om at tilhøre en bestemt gruppe.

At købe en Harley Davidson-motorcykel er det klassiske eksempel på, at det er mere end en forvokset knallert, der bringer en fra punkt A til punkt B.

Forordet er skrevet af Susilo Bambang Yudhoyono. De færreste kender ham. Jeg gjorde ikke.

Det er Indonesiens præsident. Et klart tegn på, at fokus er ved at flytte sig væk fra Europa og USA. Den udvikling skal alle virksomheder være opmærksom på. Globaliseringen er en kendsgerning, og intet er langt væk i dag.

Det er for enden af tasterne på computeren, man skaber en kontakt med hele verden. Her er det muligt at komme i kontakt med mange mennesker og give sin mening til kende. De sociale medier er nøglen til et samspil med kunderne.

“Marketing 3.0” handler om samspil mellem forbruger, følelser, behov og værdier. Eksemplerne er mange hele bogen igennem, og på trods af, at Philip Kotler er amerikaner, og de to medforfattere kommer fra “Det Fjerne Østen”, så er de fleste eksempler bekendte, og en henvisning til en professor ved CBS (Majken Schutz) understreger, at de har et globalt perspektiv i bogen.

Bogens tre kerner, aktiv involvering, globalisering og det kreative samfund, bliver udførligt beskrevet, diskuteret og belyst.

Bogen har den samme styrke som The Economist: Man føler sig lidt klogere efter læsningen.

Efter alle de pæne ord er det nødvendigt at tage en sort hat på for at finde huller i osten. Der er et stort rungende hul: Hvad skal man gøre i praksis?

Det giver de tre forfattere ikke anvisninger på. Her er der brug for meget mere håndfast litteratur, der kan fortælle læserne, hvad de skal gøre i en ny verden, hvor spillereglerne er nye og uklare for de fleste.

Men fagligt – med handelshøjskolebrillerne på – er det en bog, som er et fremragende supplement til “Marketing Management”, som har Philip Kotler som hovedforfatter. Bogen, der sætter standarden over hele kloden inden for basal marketing.

Hvis læseren er den praktiske bureaudirektør, der sidder med presset fra kunderne i hverdagen, vil der ikke være så mange gode råd. Her vil det mere være en bog, der ser smart ud på reolen. Selvfølgelig sammen med alle de priser, der er vundet i tidens løb.

“Marketing 3.0 – markedsføring med mennesket i centrum” Philip Kotler, Hermanwan Kartajaya og Iwan Setiawan L&R Business 208 sider 460 kroner

 

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club