Piger udgør fortsat et stort uudnyttet potentiale for Lego

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Legetøjs-ekspert mener, at Lego skal blive bedre til at inddrage pigerne i det generelle produktsortiment. Det mener Lego-direktør, at man allerede gør.

Der ligger et stort potentiale hos Lego, hvis den danske legetøjsgigant satser bredere på pigerne, frem for den enstrengede pigestrategi man har nu med Lego Friends.

Det mener den amerikanske legetøjsekspert Richard Gottlieb fra konsulentfirmaet Global Toy Experts.

Til Berlingske siger han:

”Legos store forpassede chance er efter min mening pigerne. Lego har ganske vist haft stor succes med at få fat i den type piger, som er til et klassisk, lyserødt pigeunivers med Lego Friends, men Lego er for kønsbaseret i sin tilgang og sin markedsføring”.

Amerikaneren erkender dog, at selvom det ville give Lego flere kommercielle muligheder, hvis man generelt henvendte sig mere til pigerne med legetøjet, så er det ikke nemt.

”Det handler ikke kun om at lave lyserøde klodser eller særlige pigelinjer og markedsføre dem til piger. Det er mere tvetydigt. Lego kunne selv gøre meget med markedsføring og indpakning. Jeg tror, at det ville betyde meget, hvis Lego for eksempel ændrede stilen på deres Lego-æsker på alle deres produkter, så de også appellerer til pigerne”.

Det er Legos marketingdirektør, Mads Nipper, ikke enig i. Han fortæller til Berlingske, at Lego gør meget for at tiltrække piger også til det øvrige Lego univers. Og så er den almindelige Lego-klods lige relevant for piger som drenge, siger han.

Alligevel erkender Mads Nipper, at Lego er bedst til at lave ting, der appellerer mest til drenge.

”Men det er en rejse, vi er på. Vi har altid haft produkter, der består af primærfarvede grundklodser til begge køn, og det vil der altid være. Nu vil vi så gradvist blive ved med at udvide vores sortiment, så der bliver den helt rigtige Lego-leg både til store og små børn og til drenge og piger”, siger han til avisen.

Berlingske Business, p. 12.