Sociale medier er hot – men mange af dem kæmper også med at udvikle forretningsmodellen. Således også Pinterest, som i sidste uge holdt sit første såkaldte partnermøde med annoncører og bureauer i New York.
Dermed betræder mediet samme vej, som Facebook og Twitter tidligere er slået ind på.
Men AdAge noterer, at det mest interessante ved mødet var de signaler, som Pinterest-folkene udsendte.
Pinterest ser nemlig ikke sig selv som et socialt medie i konkurrence med Facebook, Twitter, Instagram og andre. I stedet positionerer man sig mere ovre i Google-sfæren.
Pinterest er som sin kerne et værktøj for indeksering af det visuelle web. Mens man bruger Google til at finde faktuelle svar, så er Pinterest et værktøj til at søge efter inspiration og hjælpe folk med at finde ting, som de holder af.
“Og med en mission som den begynder vi at få en klarere fornemmelse af, hvor selskabets forretningsmodel vil udvikle sig,” noterer AdAge.
Grundlaget er, at det visuelle web vokser – ikke bare Pinterest – og brands står derfor for at indarbejde det i deres marketing-strategier. Images er den nøgleværdi, der udveksles på den sociale web, og det har stor betydning for, hvordan man skal forstå SEO – Search Engine Optimization. I stedet taler man nu om SAO – Social Aggregation Optimization.