Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Radiostationen har undladt at betale koncessionsafgiften og trues med inddragelse af sendetilladelse. Brian Mikkelsens vision om et kommercielt monopolbrud ligger i ruiner.

Tidligere kulturminister Brian Mikkelsens storstilede plan om at få brudt DR’s monopol med landsdækkende kommerciel radio har allerede lidt delvist skibbrud.

Og lige nu ser fiaskoen ud til at blive total, idet Radio 100 FM, som indtil nu har været den største succes, er så utilfreds med koncessionsafgiften, at man har kastet sig ud i en strid, der kan føre til en inddragelse af sendetilladelsen.

Man kan tale om en form for pokerspil. Radio 100FM undlod i går at betale årets koncessionsafgift på 22,5 mio. kr. men anlagde samtidig sag mod kulturministeriet, fordi man mener, forudsætningerne er faldet fra hinanden.

Radiostationen satser på, at sagen giver opsættende virkning.

Men den køber Radio- Tv-nævnet ikke. Her har man sendt en rykker med trusler om en midlertidig inddragelse af sendetilladelsen, hvis ikke afgiften betales inden 8 dage. Herefter vil stationen have en måned, hvorefter der kan blive tale om en permanent inddragelse.

Problemet for Radio 100 FM er, at stationen – der har hollandske ejere – indtil nu har tabt 300 mio. kr. og ikke har udsigt til overskud i den 8-årige periode, koncessionen løber.

Radio 100 FM købte den såkaldt lille sendetilladelse ved den første auktion, hvor Sky købte den store og landsdækkende for over 50 mio. kr. om året.

Sky gik hurtigt ned, hvorefter TV 2 overtog tilladelsen ved en auktion for blot 23 mio. kr.

Men TV 2 lykkedes heller ikke, og nu har SBS overtaget sendetilladelsen og bruger den til Nova FM – mens TV 2 fortsat betaler koncessionsafgiften.

Dette oplever Radio 100 FM som konkurrenceforvridende. Men uanset hvad der bliver udfaldet, så efterlader det et helt grundlæggende problem: det er ikke lykkedes at bygge radio op som reklamebærende medie, og koncessionsafgiften er blevet en møllesten for udviklingen af kommerciel radio i Danmark.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club