Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om politiske partier, der er på vej til at blive moderne branding organisationer. Samt om ny film om reklamens magt.

I et indlæg i Berlingske Business spår Kresten Schultz Jørgensen, der er adm.dir. i Lead Agency, at moderne partiorganisationer vil blive corporate branding-organisationer, der – i lighed med Nike, Starbucks og Apple – omdanner sig til permanent kommunikerende virksomheder, hvor events, virtuelle universer og relations-markedsføring er en væsentlig del af platformen.

Endvidere skriver han, at selv om al ekspertise i et tiår har dekreteret, at traditionel reklame (modsat reklame via de nye, sociale medier) bliver stadig mere virkningsløs, så lever den i bedste velgående inden for politik. Årsagen er, at politik er genopstået som politisk markedsføring.

Schultz Jørgensen nævner flere eksempler på, at politisk markedsføring i de “gamle” medier virker, f.eks. har Liberal Alliance rejst sig igen via printannoncer.

Disse var også en afgørende del af teaserkampagnen i Lars Løkke Rasmussens opgør med efterlønnen; Venstres bureau, Hjaltelin, Stahl & Co har i årevis taget udgangspunkt i printstrategien, og den gav pote, da 300.000 flere så nytårstalen i 2011 i forhold til 2010, mener Kresten Schultz Jørgensen.

Partierne bruger også de sociale medier, for det moderne parti ligner, ifølge indlægsskriveren, en klassisk marketingvirksomhed, hvor kernen er den permanente opmærksomhed på kundernes (vælgernes) tilfredshed (Berlingske Business, p. 2).

Film om reklamens magt

Morgan Spurlock instruerede “Super Size Me”, hvor han spiste McDonalds-burgere i en hel måned. Nu har han begået en dokumentarfilm med pointen, at reklamebranchens psedointellektuelle tågehorn lever af at sælge varm luft til naive beslutningstagere.

Indfaldsvinkelen er, at navnlig store Hollywood-produktioner i stigende grad domineres af sponsorer og produktreklamer.

Instruktøren Morgan Spurlock har lavet filmen: “The greatest movie ever sold” som en rent sponsorfinansieret film, der handler om sin egen tilblivelse (Jyllands-Posten, p. 22).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club