Politikere føler sig misbrugt af Waterfront

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Netværket Copenhagen Climate Network var ifølge mail tæt forbundet med DSB. Men Waterfront var også kreative i at få indtægter ud af lokale havne gennem salg af redaktionel omtale.

Det er efterhånden velkendt, at PR-bureauet Waterfronts adm.dir. Lars Poulsen, sendte en mail til DBSs underdirektør Peder Nedergaard, der mere end antyder, at DSB havde indgået en aftale med Waterfront for at holde en kritisk journalist optaget af andre opgaver.

Men det er ikke den eneste mail – som ikke tåler dagens lys. I den nye sag omkring et klima-netværk får Waterfront skarp kritik af politikere.

Jyllands-Posten er kommet i besiddelse af en mail fra Lars Poulsen, der ’dokumenterer’, at netværket Copenhagen Climate Network  – der giver sig ud for at være en ’uafhængig organisation, hvor politikere og erhvervsfolk har mulighed for at profilere sig omkring emner som bl.a. grøn trafik og andre relevante emner’ – i virkeligheden en dækorganisation, der skal fremme DSB politiske og økonomiske dagsordener over for det politiske system.

I mailen, der er sendt til DSB’s underdirektør Peder Nedergaard, skriver Waterfronts adm.dir. Lars Poulsen:

”Waterfront Communications etablererede med DSB’s støtte Copenhagen Climate Network”.

Ifølge mailen får DSB mulighed for at frit at fremføre sine synspunkter i netværkets magasin, Climate, uden, at de bliver knyttet direkte til DSB’s egen kommunikationsafdeling:

”Climate fremstår neutral i disse sammenhænge og kan derfor agere frit – på vegne af DSB”, skriver Waterfront-direktøren endvidere i mailen.

Også to kommunalt ejede havne har haft aftaler med Waterfront om at påvirke politikere gennem netværket.

Direktør for Odense Havn, Carsten Aa, fortæller til Jyllands-Posten, at havnen har en aftale med Copenhagen Climate Network, hvor det fremgår, at ’Waterfront er medstifter af Copenhagen Climate Network. Det vil være natuligt at anvende CCN’s magasin Climate som platform for Odense Havn i det omfang, at der kan findes en redaktionel dækning herfor”.

Havnedirektøren fortæller, at man har betalt 55.000 kroner  for redaktionel omtale og en række magasiner, de selv kunne uddele.

Han finder det i øvrigt helt normalt at kunne købe sig til god omtale og siger til Jyllands-Posten, at det er almindelig praksis:

”Ja, altså, det er jo ganske  normalt. Sådan gør du i mange fagblade. Det er der jo ikke noget odiøst i”.

Også Grenaa Havn bekræfter, at de har haft en lignende aftale, men benægter at man har betalt for selve den redaktionelle omtale.

Hverken Steen Gade, SFs daværende formand for Folketingets miljøudvalg eller Dan Jørgensen, EU-parlamentsmedlem for Socialdemokraterne, der begge har været formand for klimanetværkets advisory board, var klar over at netværket samarbejdede med DSB eller de to havne.

Lars Poulsen afviser i en mail til Jyllands-Posten at DSB har stået bag Copenhagen Climate:

”Den mail, som jeg har sendt til Peder Nedergaard indeholder input fra en række medarbejdere, som var involveret i samarbejdet med DSB. Desværre var dette input både mangelfuldt og i visse tilfælde ukorrekt. Jeg videresendte desværre i en stresset situation det samlede input til Peder uden at læse korrektur og udføre grundig kvalitetskontrol” (Jyllands-Posten forsiden samt Indblik, Søndag, p. 2-3 samt Jyllands-Posten i dag forsiden samt Erhverv&Økonomi, p. 4-5).)