Hvis ikke du kan komme til Cannes, så må Cannes komme til dig. I begyndelsen af måneden lancerede Reklamelinjens studerende et tredages arrangement – den 24.-26. juni – med live-transmission fra Cannes Lions, palæ, danskerstrand og fri bar.
Nu kan arrangørerne – som også omfatter Reklamelinjens fagansvarlige, Kaare Grundtvig og Per Holm Henriksen – så føje yderligere til. Først og fremmest det pool party, som Uitch Iscratch holdt hvert år i over 10 år i forbindelse med Cannes Lions for godtfolk og badedyr. Denne tradition bliver nu transporteret til København.
Løjerne begyndte beskedent i 2008, da produktionsselskabet havde lejet et hus i Cannes og medbragt 100 flasker champagne købt i et dansk supermarked. ”Cannes” skulle imidlertid ses på samme brede måde, som jyder op- og omfatter København: Det lejede hus lå 25 km fra byen, og der kom 2 gæster.
Dagarrangement med badedyr i ”et hemmeligt helle”
Siden har det rullet sig større og større – i et vestvendt palæ ejet af eks-konen til en russisk oligark. Tættere på byen og med en pool, der har plads nok til både badedyr og badende gæster.
”Vi har holdt poolpartyet som et dagsarrangement – 4-5 timer. Tid nok til at hygge sig og drikke sig loose, og stadig kunne sætte ansigt på folk samt huske, hvor man har været til fest,” siger Mads Marstrand, der er creative producer i Uitch Iscratch.
Poolpartyet i Cannes Live Copenhagen bliver reelt parallelforskudt: Stadig som et dagsarrangement – fra kl. 13 til 17. Da Reklamelinjens undervisningslokaler hos 30A PHOTO i Hillerødgade, Kbh. N, er uden pool, så bliver lørdagens del af arrangementet forlagt til svømmepølen tilhørende Kjøbenhavns Boldklub, lige ved K.B. Hallen.
”Poolen er ikke så offentligt kendt – et hemmeligt helle – og vi har lidt rosé og fadøl klar. Vi har plads til 200 gæster, og hvis det regner, så må man have regntøj uden på badetøjet,” siger Mads Marstrand.
Fem dages adgang til fagligheden fra Cannes Lions
Cannes Live Copenhagen er fysisk, festlig og faglig, lover arrangørerne. Det faglige omfatter bl.a. livestreaming fra festivalen torsdag og fredag. Det er nu udvidet til også at omfatte mandag, tirsdag og onsdag. Det betyder, at alle, der køber billet – herunder også de bureauer, der køber Bureau-pas – kan følge med i fagligheden dagligt i Cannes-ugen i tidsrummet kl. 12-19.
Billetsalget er åbnet på Billetto. Fysisk (og online) adgang i 3 dage koster 500 kr. pr. deltager, mens Bureau-pas, der giver online-adgang, koster 300 kr. for hele bureauet. Studerende får fysisk og online adgang for de 3 dage for 300 kr. pr. person. Denne pris gælder ikke kun studerende fra Reklamelinjen, men f.eks. også fra Kreativ Kommunikation og Skolen for Visuel Kommunikation.
De fysiske billetter giver også adgang til after parties. I den forbindelse opfordrer arrangørerne interesserede og gæstfri bureauer, produktionsselskaber og annoncører til at melde sig.
Cannes Live Copenhagen har også et nyhedsbrev, hvor man i de kommende uger kan blive opdateret på programmet og andet praktisk.