Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Radio24syv afslørede, at Café Hack modtog penge fra de steder, programmet blev optaget. Dermed brød man DRs retningslinjer. Jurist mener, at også markedsføringsloven er brudt.

DR lukkede i går det populære radioprogram Café Hack, fordi det har forbrudt sig mod DRs retningslinjer. Men det har også forbrudt sig mod markedsføringsloven.

Det siger mediejurist og partner i advokatfirmaet Bird & Bird, Peter Lind Nielsen til Radio24syv.

Det er SK Productions, der står bag produktionen af programmet, som er lukket ned efter, at Radio24syv afslørede, at selskabet, har modtaget mindst en million kroner fra de steder rundt omkring i landet, hvorfra man optog programmet.

”Markedsføringsloven paragraf 4 siger, at al reklame skal identificeres som sådan. Modtageren skal ikke være i tvivl om, at der er en reklame her. De regler er overtrådt, for det får man ikke at vide i Café Hack-programmerne,” siger Per Lind Nielsen til Radio24syv.

Advokaten vurderer endvidere, at også radio- og tv-lovens bestemmelser om sponsering er brudt, fordi der ikke oplyses om sponseret indhold i programmet.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club