Post Danmark har det seneste stykke tid kørt reklamer mod sin store konkurrent, FK, på omdeling af tilbudsaviser.
I en helsides annonce i Dansk Handelsblad og andre erhvervsmedier i sidste uge går posten direkte i flæsket på FKs succesrige NejTak+-ordning for skræddersyede reklamepakker til forbrugerne.
”Annoncen er en klar kommunikation om, at vi er til stede i markedet – og det vil vi blive ved med at være. Og så har vi et produkt, som vi gerne vil fortælle detailhandlen om,” siger salgsdirektør i Post Danmark, Anders Mittag, til Dansk Handelsblad.
FK Distribution har 400.000 husstande tilsluttet NejTak+. Det svarer til mere end hver tredje husstand med et Nej tak-til reklamer-skilt.
Anders Mittag mener, at NejTak+ ordningen ødelægger det for både detailkunderne og for markedet som sådan.
Argumentet er at FK Distribution beholder data om forbrugerne, der tilmelder sig, og at data om kunderne er noget af det vigtigste for detailkæderne.
FK Distribution svarer igen med at påpege en svaghed i Post Danmarks løsning, nemlig at forbrugeren skal tilmelde sig på hver enkelt kædes hjemmeside, hvorimod man kan tilmelde sig NejTak+ hos FK Distribution.
”Tendensen på annoncemarkedet peger i retning af segmenterede løsninger, som lader forbrugerne vælge input og platform. Derfor markedsfører Post Danmark deres permission-services, mens vi har valgt at fokusere på NejTak+, som forbrugerne har taget godt imod. Der er fordele og ulemper ved begge løsninger. Vi har valgt at promovere Nej Tak+ fordi det er mest forbrugervenlige løsning, skriver FK Distributions adm. direktør Mads Dahl Andersen til Dansk Handelsblad.