Post Danmark beskyldes for at dumpe prisen på reklamer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Postgiganten bruger penge fra almindelig brevomdeling til at sænke priserne på reklamer, lyder beskyldningen.

Post Danmark beskyldes – igen-igen er man tilbøjelig til at sige – for at dumpe priserne.

Beskyldningen går på at man tager penge fra den almindelig brevforretning og bruger dem på at sænke priserne på uddeling af reklamer. Det skriver Børsen.

Et almindeligt brev koster i dag 8 kroner, mens Post Danmark er i stand til at omdele reklame med samme vægt til blot 1 kr. skriver avisen.

”Post Danmark giver pristilbud til vores kunder, som ligger under FK Distributions omkostningsniveau. Jeg skal ikke udelukke, at Post Danmark er mere effektive end os, men jeg tvivler kraftigt”, siger adm.dir. hos FK Distribution, Mads Dahl Andersen, til Børsen.

Post Danmark forsvarer sig med, at reklamerne kun udgør en marginal meromkostning, da postbuddet alligevel er ude på ruten med almindelige breve.

Selvom brevmængden er faldet markant, er Post Danmarks udgifter til brevområdet i deres regnskab opgjort til 71 procent i 2012 mod 56 procent i 2007.

Som svar på anklagerne om dumpning af priser, skriver kommunikationschef Morten O. Nielsen til Børsen:

”Post Danmark overholder lovgivningen til punkt og prikke – og hvad angår konkurrencelovgivningen i forhold til adresseløse forsendelser, så har vi Højesterets ord for, at Post Danmarks prissætning er fuldt lovlig” (Børsen, p.6).