Post DK: Ny marketingchef baner vejen for bureaukonkurrencer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Den nye marketingchef er en intern udnævnelse – og nu er man så klar til at sætte gang i flere bureaukonkurrencer.

Post Danmarks kommunikationschef, Morten O. Nielsen, behøvede ikke lede langt væk, da han skulle finde en ny marketingchef i stedet for Kirstine V. Ø Larsen, som forlod virksomheden i foråret.

Brian Jakobsen, der var Brand Manager for Logistik og Facility Service, blev konstitueret i jobbet. Og nu er han så blevet udnævnt formelt til ny marketingchef.

“Vi har brugt noget tid på at analysere vores behov, men konklusionen var, at Brian Jakobsen var den helt rigtige til jobbet. Han har en høj faglig marketingprofil, og kan medvirke til at løfte niveauet samt til at udnytte de synergier, vi skal have ud af at være en samlet kommunikations- og marketingafdeling,” siger Morten O. Nielsen og fortsætter:

“Det er et par år siden, vi samlede afdelingerne, og vi har allerede opnået synergier. Men vi kan blive skarpere.”

Brian Jakobsen kender Post Danmark særdeles godt. Han har været hos selskabet siden 1996.

Med den nye marketingchef på plads er der åbnet for at sætte gang i den bureaukonkurrence, der har været på vej i et godt stykke tid. Post Danmark er en del af den dansk-svenske fusion PostNord, og der har været overvejelser om, hvorvidt man vil gå på bureaujagt samlet.

Men beslutningen er nu, at man skal på jagt efter et nyt reklamebureau til varemærket Post Danmark, der lige nu håndteres af Bates Y&R.

“Processen er blevet skubbet lidt, fordi vi ville have den nye marketingchef på plads først. Men nu er vi klar, og vi forventer at udvælge bureauer til konkurrencen om ca. tre uger,” siger Morten O. Nielsen.

Ud over reklamebureau skal man også i gang med en konkurrence om direct-budgettet, der ligger hos Wunderman. Også her gælder det Post Danmark.

Processen bliver således, at man vil vælge konkurrencedeltagere blandt de bureauer, der har lagt sig ind i Post Nordens udbudsportal.

“Ethvert bureau, der ønsker at levere kommunikationsydelser til PostNord, skal registrere sig der ved at svare på en række spørgsmål og give en række oplysninger. Når vi skal vælge deltagere til konkurrencen, kommer det til at ske blandt de bureauer, der ligger på portalen,” siger Morten O. Nielsen.

Han forventer, at konkurrencen kommer til at foregå blandt 3-5 bureauer.

Ud over reklame- og direct-budgetterne, skal Posten også i konkurrence om mediabudgettet. Det kommer dog først, når de to første er overstået. Desuden kan der her blive tale om en nordisk pitch.

“Vores overvejelser går i den retning, men det er ikke endeligt besluttet,” siger Morten O. Nielsen.

Interesserede bureauer skal henvende sig til: inkop.kommunikation@posten.se