Postnord trækker sig ud af reklamemarkedet

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

I kølvandet på den beslutning, har et nyt site, der informerer om adresseløse reklamer, set dagens lys.

Postnord meldte ud i går, at de skal spare 2,34 milliarder danske kroner og foretage mellem 3.500-4.000 danske fyringer over de næste to til tre år.

Postnords presseafdeling siger til Bureaubiz, at det har den konsekvens, at man nu trækker sig ud af markedet for adresseløse reklamer og ugeaviser fra 2018.

Også produktet ‘Med Rundt’ som kom på markedet i 2007, stopper.

Det er en af konkurrenterne, FK Distribution, naturligvis ikke utilfredse med, men ifølge adm.dir. Mads Dahl Andersen, vil han se det, før han tror det.

”Jeg opfatter ikke deres udmelding som, at adresseløse stopper, men mere, at de ikke kan garantere en omdeling på bestemte ugedage. Men vi håber selvfølgelig på, at de kunder, der ikke kan leve med det, tager fat i os”.

I kølvandet på Postnords beslutning, har et nyt site set dagens lys.

Formålet med sitet: Husstandsomdelt.dk, er at hæve informationsniveauet på dét, der er ’Danmarks største og bredeste annoncemedie’.

”Husstandsomdelinger – altså adresseløse reklamer – er Danmarks største og bredeste annoncemedie. Udbredelsen af Nej-tak til reklamer er stagneret, og der kan nås 1,3 mio. husstande. Vi ønsker – på neutral vis – at informere både bureauer og annoncører om mediet,” siger Claus Holm, Direct & Business Manager i GroupM, der er blandt initiativtagerne til det nye site.

Han tilføjer:

”Det nye site skal orientere om markedet, udviklingen, status på nej-tak, værktøjer, seminarer og hvordan man kommer i gang.”

Partnerkredsen bag Husstandsomdelt.dk er en række rådgivere og data-leverandører: Geomatic og NN Markedsdata/Bisnode samt håndfuld mediabureauer i GroupM.