Pr-brødre køber sig ind i Kreab Gavin Anderson

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Jens og Søren Kofoed er i dag fri af deres konkurrenceklausul fra Hill & Knowlton, men fremtiden byder dog på andet og mere end pr.

For pr-brødrene, Jens og Søren Kofoed, er dagen i dag en rigtig god dag. Den markerer nemlig afslutningen på den konkurrenceklausul, de blev pålagt, da de for to år siden solgte deres aktier i Hill & Knowlton til WPP Group.

Og de venter ikke mange øjeblikke på at sætte gang i nye aktiviteter.

Helt konkret offentliggør de i dag, at de vil købe 27 pct. af pr-bureauet Kreab Gavin Anderson, og at Jens Kofoed afløser tidligere minister og EU-kommissær, Henning Christophersen, som bestyrelsesformand.

“Den danske del af Kreab Gavin Anderson er et af de få kontorer, der ikke er ejet af moderselskabet. Det giver grundlag for at forene det bedste af begge verdener. Der kommer kunder, kompetencer og indsigt fra hovedkontoret, samtidig med at den energi, der ligger i, at folk arbejder med deres egen forretning, opretholdes,” siger Jens Kofoed og fortsætter:

“Kreab er en institution i den svenske pr-verden med meget stærke relationer ind til det politiske miljø. I den danske del er der efter min overbevisning stort talent og derfor potentiale til mere. Jeg skal være arbejdende bestyrelsesformand med henblik på at facilitere en vækst, hvor bureauet skal være dobbelt så stort.”

Det betyder, at bureauet skal vokse til ca. 20 medarbejder, der skal være præget af “tunge seniorer”, som Jens Kofoed udtrykker det.

Pr-branchen er dog ikke det eneste mål for brødrenes fremtidige aktivitet.

De har stiftet selskabet First Chair, der har til formål at investere og aktivt deltage i udviklingen af virksomheder – lige fra bureauer af forskellig slags til helt andre virksomheder.

F.eks. har de også besluttet at købe 20 pct. af den helt nystartede virksomhed, Trends To Buy.

“Det er en virksomhed, hvor den markedsføringsmuskel, der ligger i Kreab Gavin Anderson kan blive et aktiv, og det er vores vision. De virksomheder, vi vil investere i, skal vi aktivt kunne bidrage til,” siger Jens Kofoed.

Brødrene er erfarne inden for pr-verdenen, hvor de tilbage i 90’erne stiftede ABC Public Relations. Bureauet udviklede sig godt, og WPP-ejede Hill & Knowlton overtog på et tidspunkt majoriteten. For to år siden solgte de så resten og trådte ud af bureauet.