PR-bureau tager sin egen medicin

Peter Engholm
25@mail.dk

Effector har været igennem en re-branding – med skarpere profil og et nyt grafisk udtryk til følge. Desuden vil bureauet, der ikke længere opfatter sig som et PR-bureau, være bedre til at kommunikere sine kompetencer.

Der kan være lidt tø-hø over det, når et PR-bureau, der har specialiseret sig inden for sundhed, taler om at tage sin egen medicin. Ikke desto mindre er det netop, hvad Effector har gjort – og gennemgået en re-branding proces. Resultatet er en ”skarp sundhedsprofil, en fremhævning af kernekompetencerne og et nyt grafisk udtryk”.

Kundelisten tæller store virksomheder inden for lægemiddelverdenen samt virksomheder fra den medicotekniske og den nutraceutiske industri.

”Vi har udviklet vores kompetencer i forhold til de udfordringer, som især medicinalselskaberne møder inden for market access og gør brug af de nye muligheder som sociale medier. Derfor syntes vi, det var tid til at opdatere Effectors brand og udtryk, så det svarer til det, vi rent faktisk står for,” siger Elisabeth Tissot Ludvig, adm. direktør i Effector.

I brandingprocessen er både tidligere og nuværende kunder samt medarbejderne blevet spurgt om deres oplevelser af bureauet og om, hvorvidt dets kompetencer matcher kundernes behov.

”Det har været en lærerig proces at prøve på egen ’krop’. Vi får ros for vores evne til at opnå resultater, og kunderne kender os primært for markedskommunikations- og medieopgaver, men de fleste ved dog også, at vi har kompetencer inden for sociale medier. Til gengæld viser undersøgelsen, at vi ikke har været gode nok til at fortælle, at vi er blevet meget stærke inden for market access, public affairs og virksomhedskommunikation på sundhedsområdet. Derfor vil vi tale højere om vores kompetencer og de resultater, vi har opnået på disse felter,” siger Elisabeth Tissot Ludvig.

3 ud 4 kunder kunne uhjulpet beskrive Effectors logo, så man holdt fast i det orange symbol – i en opdateret udgave.

Rebrandingen har også haft den konsekvens, at Effector ikke længere opfatter sig som et PR-bureau, men ”et sundhedskommunikationsbureau som benytter en række forskellige discipliner”.