Af Finn Graversen, journalist
Flere af partnerne i Lead Agency: Fra venstre: Torsten Jansen, Eva Svavars, Peter Albæk, Søren Kaster, Anita Baun Hørdum, Lars Volle og Barbara Saitta Bregendal Foto: Rune Lundø

Regnskab: Lead droppede drømmene sidste forår og koncentrerede sig om dag-til-dag drift. Det fik bureauet tilbage på sporet. Lønnedgangen blev tilbagebetalt og nu kan man fremlægge et regnskab med vækst.

Selvom regnskabet er godt, så er det sjældent, at en bureaudirektør ledsager det med et ønske om at sige tak for kampen. Når Lead Agencys adm. dir., Søren Kaster, alligevel lægger op til det, så skyldes det selvfølgelig, at han for 10 måneder siden ikke havde forestillet sig, at han ville blive i stand til at aflevere et regnskab med vækst på både top og bund – og endda en ret solid vækst på bundlinjen.

”Som alle andre stod vi i foråret 2020 i en situation, hvor vi hurtigt måtte handle uden helt at vide, hvad vi som bureau var oppe imod. Hvor vi med et godt resultat i ryggen normalt ville sætte snuden op efter nye eventyr, satte vi i stedet snuden i sporet, drejede på vores skruer og knoklede løs med det korte lys tændt for at rette ind efter udskudte projekter og et aflyst Folkemøde. Det fik os tilbage på sporet, siger Søren Kaster og fortsætter:

”Den vækst, vi trods alt har leveret, er resultatet af en eminent holdindsats båret igennem af et hold, som jeg virkelig er stolt over. Kæmpestor tak til alle. Vi glæder os til for alvor at sige tak for kampen, når vi igen må skåle og danse andre steder end på Teams,”

Søren Kaster fortæller videre, at uvisheden havde fået bureauet til at aftale lønnedgang med medarbejderne – men den blev betalt tilbage i sommer.

“Det gjorde vi med stor lettelse,” siger Søren Kaster.

Selvom landet er nedlukket lige nu, så er han relativt fortrøstningsfuld, og Lead planlægger nye initiativer. Bl.a. vil man i første kvartal lancere en ny bæredygtighedsydelse i samarbejde med The Footprint Firm. Det er en ydelse, hvor bureauet med rådgivning og eksekvering bl.a. vil hjælpe danske og internationale virksomheder med at udkomme internt og eksternt med de mål og handlingsplaner, der kan bidrage til en bedre verden.

”Selvom vi alle har brug for at udråbe 2021 til et mere håbefuldt år, så er vi stadig midt i en verdensomspændende pandemi. Men som mange andre har vi og vores kunder omstillet os, og vi mærker, trods alt, at verden fortsætter og bevæger sig mod lysere tider, selvom vi for det meste fortsat sidder hjemme bag vores skærme. Men med endnu et godt regnskab i ryggen er vi mere end klar til at tage Lead til næste niveau,” siger Søren Kaster.

Lead har i dag 34 medarbejdere. Ejerkredsen og partnergruppen i Lead Agency består af Søren Kaster (CEO), Peter Albæk, Lars Volle, Anita Baun Hørdum, Eva Svavars, Barbara Saitta Bregendal, Farshad Shirmohammadi (CFO) og Amalie Gaardbo. Torsten Jansen er associeret partner.

Kommunikationshusets daglige ledelse består af Søren Kaster (CEO), Anita Baun Hørdum, Eva Svavars og Farshad Shirmohammadi (CFO). Thomas Ladefoged er formand for bestyrelsen.

Nøgletal for Lead Agency

  • Bruttoavance 31,799 mio. kr. +5,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,096 mio. kr. -2,0 pct.
  • Lønandel 69,7 (69,6)
  • Resultat før skat +4,751 mio. kr. +34,1 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club