Verdens største reklamefesitval, Cannes Lions, begyndte for alvor mandag, men for Kresten Schultz Jørgensen er dagen reelt kulminiationen på en uges juryarbejde – knap 12 timer pr. dag.
1130 arbejder var indsendt i PR-kategorien, og 134 kom på shortlisten.
Vinderne offentliggøres ved et awardshow mandag aften, men alene shortlisten tegner en række tendenser, som åbnede øjenene for den adm. direktør i Lead Agency:
“Udlandet definerer PR bredere, end vi generelt gør herhjemme. I Danmark placeres PR ofte sidst i værdikæden og begrænser sig til “Kan du få os i avisen?”. I juryen gik snakken – ganske i overensstemmelse med min egen tilgang – på, at PR i langt højere grad er placeret først i værdikæden,” siger Kresten Schultz Jørgensen.
Og vel placeret længere fremme skal PR-bureauerne indtage den position, som juryen hylder via shortlisten: Som historiefortællere.
“Et gennemgående træk – fra nationale til globale brands – var det narrative element. PR-bureauer slår typisk på strategisk indsigt som en kernekompetence – men den er vi ikke ene om. Vi skal til gengæld blive bedre til at få historien fortalt; Getting the story right,”siger Kresten Schultz Jørgensen.
PR opfattes stadig som Press Relations, men er nu engang Public Relations – og endnu mere end nogensinde, fordi de sociale medier har eroderet pressens rolle som filter til offentligheden.
Det er ikke kommet så vidt, at PR står for Poetic Relations, men Kresten Schultz Jørgensen vover det ene øje og forstærker det narrative element ved at efterlyse mere poesi i PR.
“Der var cases, der formåede at røre jurymedlemmer, så de sad med tårer i øjnene. Vi danskere vil i visse tilfælde affærdige den slags som social pornografi, men jeg tror – holdt op imod en lang række overbevisende cases i Cannes – at der mangler poesi i PR … samt en respekt for ideen, der både er så enkel og stærk, at den kan fortælles i tre sætninger,” siger Krestensen Schultz Jørgensen.
Er det en opsang til annoncører eller PR-bureauer?
“Der skal to til tango. Og fra annoncørernes side kræver det mod og tid. Mange de gode ideer, vi ser på shortlisten, koster faktisk ikke penge. PR-bureuerne skal levere mere fantasi,” siger Kresten Schultz Jørgensen.
Danmark havde 4 indsendte arbejder – ikke fra PR-bureauer, men fra Robert/Boisen & Like-minded og Uncle Grey samt Inkognito – sidstnævnte med to indsendte arbejder, begge for Min A-kasse, med “World’s thickest book”, og den ene kom på shortlisten.
“Man er tæt på at kalde det et komplet fravær af danske arbejder. Jeg ser det mest som et prioriteringsspørgsmål, snarere end ét om kvalitet. Vi er bestemt ikke blottet for stærke cases. Og jeg vil se på, om ikke vores eget bureau kan sende ind næste år,” siger Kresten Schultz Jørgensen.