Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Men de bedst lønnede bureaudirektører slås dog af marketingdirektørerne.

Herhjemme i Danmark er det ikke altid populært at fortælle om de største formuer i bureaubranchen, fordi bureauejerne er bange for kundernes reaktioner.

Formuerne kan man få en fornemmelse af idet omfang, de ligger i et selskab. Lønningerne blandt bureauledere er dog rimeligt lukket land.

Det er de ikke i Sverige, og derfor må de svenske bureaudirektører leve med at få udstillet deres lønninger, som det i dag sker i Dagens Media. De kan så glæde sig over, at de ikke behøver frygte kundernes reaktioner, fordi de bedst lønnede marketingdirektører tjener mere end de bedst lønnede bureaudirektører.

Det er Jörgen Andersson fra H&M, der topper listen med en løn på 4,829 mio. svenske kr.. Sidste år toppede Cecilia Edström fra Telia listen med en løn på 6,042 mio. kr. (se listen her

Blandt bureaudirektører topper PR-bureauernes ledere. Bedst lønnede er Anders Kempe fra JKL med 4,191 mio. kr. I øvrigt er to JKL-direktører nr. 3 og 4 på listen, så der lønnes godt på dette bureau, der også er repræsenteret i Danmark (se listen her).

Dårligst lønnede PR-direktør er Maria Uggla fra Ogilvy med en årsløn på blot 75.000 kr.

Blandt reklamebureauer er Michael Storåkers fra McCann øverst på listen med en årsløn på 3,646 mio. kr., mens Lars Ragnå fra Grand indtog 2. pladsen med 3,222 mio. kr. (se listen her)

Aegis svenske direktør, Göran af Klerker, blev i 2009 den bedst lønnede mediabureaudirektør med en årsløn på 3,004 mio. kr. (se listen her)

Blandt web-bureauerne topper Creunas svenske direktør, Thomas Enzell med en løn på 1,46 mio. kr.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club