Af Peter Engholm 25@mail.dk

Det er kommunikativt et minefyldt farvand, når et krydstogtskib lægger til havn godt 90 km fra det jordskælvsramte Port-au-Prince. Dansk PR-rådgiver foreslår at inddrage passagerne i løsningen.

Royal Caribbean Cruise Line får på puklen for at sejle business-as-usual til jordskælvsramte Haiti. AdAge beretter om, at rederiet som planlagt lægger til havn ved et privat resort i Labadee, som ligger godt 90 km fra hovedstaden Port-au-Prince.

Kritikken kommer til trods for, at Royal Caribbean bl.a. har doneret godt 5 mio. kr. i katastrofe-hjælp og hele overskuddet fra cruisene til Haiti, samt at bruge sine fartøjer til at bringe mad, vand og møbler til jordskælvsområdet.

Royal Caribbean forsvarer sine krydstogter med, at Labadee er vigtig for Haitis genopretning. Resorten har i beskæftigelses-øjemed betydning for 500 lokale beboere, og der er 200 haitianere ansat på Royal Caribbeans krydstogtskibe.

Internationale PR-rådgivere er imidlertid ikke imponerede. Rederiet skulle have ændret sine planer, uanset at Labadee var en del ruten, fordi solbadende cruise-passagerer er mere end blot en torn i øjet på verdenssamfundet, der er klar over, at indbyggerne i f.eks. Port-au-Prince er mere døde end levende. Der bliver således stadig fløjet soldater, og nødhjælpen er først nu ved at blive organiseret.

Jens Kofoed, adm. direktør i Hill & Knowlton, finder det principielt positivt, at man så hurtigt som muligt søger at genoprette normaliteten – herunder også beskæftigelsen.

“Man er også forpligtiget over aktionærer, gæster og medarbejdere til at fortsætte en sejlads. Samtidig kan jeg godt se det groteske i situationen med en tyk amerikaner med en cocktail på maven med de lokale ikke ved, hvordan de skal skaffe sig det næste måltid. Situationen er delikat, men jeg tror, at jeg vil tilbyde de gæster, der har moralske problemer ved at sejle til et katastrofeområde, deres penge tilbage, og forhøre mig hos resten, om de ville være med til at involvere sig i lokal hjælp på den ene eller anden måde. Det ville give dette cruise en anden dimension,” siger Jens Kofoed.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club