Prankvertising blev oktobers bedste viral

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

En gammel fortælling markedsført på trendy vis, en nostalgisk tur til 1995 samt et fremtids-kig. Det er seneste måneds tre bedste viralfilm. Dertil kommer en Dodge og en Volvo – en hest og en del tyre.

Kan du huske dengang, flashmobs var dét, alle talte om og kiggede på? Nu er det pranks. Og kan du huske den første PlayStation? Nu kommer 4’eren.

Og et armbåndsur, der kunne bruges som telefon? Det var fremtid engang, nu er det nutid.

Der bliver leget med tid og tendenser på toppen af den aktuelle Top5 fra BeOn, og der er gamle kendinge – dels Carrie, der er en ældre Stephen King-fortælling, dels Volvo Trucks, der formår at gøre BtB-historier til virale hits.

 1. Telekinetic Coffee Shop Surprise by TrueMove

”Prankvertising” er den nye it-girl på den virale modescene. Fascinationens omfang minder på mange måder om den, vi tidligere så omkring flashmob. Og med god grund. Listens nr. 1 har på bare 20 dage opnået over 44 mio. views på YouTube, hvilket gør den til en af de absolut største virale successer nogensinde.
Humor på bekostning af andres forskrækkede reaktioner er et effektivt virkemiddel, der gør videoen delevenlig. Derudover har Sony skabt en rød tråd mellem gyserfilmens indhold og den udførte ”prank”, som danner baggrund for de dybereliggende lag af kampagnen, hvor publikum opfordres til at udføre og dele deres versioner af Carrie-karakteren. Skuespil eller ej, det her er ”Prankvertising”, når det er bedst.

2. For the Players since 1995 by PlayStation

En nostalgisk rejse tilbage til 1995, hvor den første Playstation indtog drengeværelserne – og op til i dag, få uger før lanceringen af den længe ventede Playstation 4.
I videoen fastholdes billedet af et drengeværelse, der på trods af, at drengene vokser op, fortsat har en Playstation som socialt samlingspunkt.
Inspirationen til videoen har Playstation fra det tidligere trendende og brugerskabte hashtag #PlaystationMemories. På den måde formår PlayStation at påvirke en hel generation, der kan genkende segmenter af deres barndom i videoen, og samtidig dykker man ned i et allerede eksisterende samtaleemne på nettet.
Internet Explorer havde tidligere på året succes med et lignende nostalgisk tilbageblik i  child of the 90s.

  • Score: 9.4

https://www.youtube.com/watch?v=B3qeJKax2CU

3. A long time coming by Samsung Galaxy Gear

Gennem årtier har science fiction-genren fantaseret om et ur med kommunikationsfunktioner, og eksempler på disse “fremtids-ure” figurerer i alt fra Jetsons til James Bond film.
I 2013 er fantasien til realitet og fremtiden nutidig. Det er budskabet i Samsungs seneste video ”A long time coming”, der promoverer Samsung’s seneste produkt – et ur, der trådløst pares op med Samsungs Galaxy Smartphone og fungerer som en miniudgave af telefonen.
Videoen, der appellerer til vores følelser og reflektioner omkring den tid, vi lever i, har en bred samtaleværdi, hvilket på få uger har resulteret i flere end 3 mio. views.
En produktdemonstrationsvideo giver kampagnen yderligere dybde og fungerer som et informativt modstykke til den science fiction-inspirerede video. For gadget fanatikere et must-see.

https://www.youtube.com/watch?v=SC_Up3zrKjE

 

4. Staring contest by Dodge Durango & Ron Burgundy 

Et usædvanligt samarbejde mellem Chrysler og Paramount Pictures, der har set synergimuligheder i at anvende Ron Burgundy-karakteren fra Anchorman-filmene som en parodi på en sælger af Dogde Durango forud for premieren på Anchoman 2.
Et succesfuldt partnerskab, der indtil videre har resulteret i 8 spots med flere end 5 mio. visninger i alt.
Ifølge Chryslers CMO, Olivier Francois, er det blot begyndelsen – for næsten 70 små film er planlagt. Det er med andre ord lykkedes at skabe et engageret publikum og et koncept der kan franchises, tilsyneladende til gavn for begge brands. En win-win konstellation der åbner op for helt nye muligheder på tværs af brancher. 

  • Score: 8.9
  • Agency:  Wieden & Kennedy

https://www.youtube.com/watch?v=_BRoU1hw-CU

5. The chase by Volvo Trucks

Der er dramatik og fart over feltet i den seneste Volvo Truck film. Igen er der tale om et stunt i særklassen udført af præcisionskøren Ron Hunt i den historiske spanske tyrefægterby Ciudad Rodrigo.
Til rytmisk musik følger vi en flok ustyrlige tyre og modige tyrefægteres jagt på en rødmalet Volvo Truck igennem byens snørklede gader. Videoen scorer højt på produktionskvaliteten og den holistiske fortælling omkring stuntet, der gengives i en 3600 interaktiv suppleringsvideo.
”The Chase” er tredje stuntfilm inden for få måneder, der har opnået global bevågenhed, og Volvo må siges at have skabt et momentum og samtalerum online, der er sjældent for B2B virksomheder og lastbilssælgere især.   

  • Score: 8,7
  • Agency: Forsman & Bodenfors

Kriterier for scoren

Be On baserer karakterne ud fra et internt udarbejdet scorecard, hvor videoerne foruden antallet af views, social shares og generel mediebuzz, bedømmes ud fra seks overordnede kriterier, der har betydning for kampagnens online succes. Vurderingen foregår på en skala fra 1-10, hvor 1 er bundkarakter. 


  • Øjeblikkelig tiltrækningskraft. Skaber de første 10-15 sekunder nysgerrighed? “Pay-off” skal ske øjeblikkeligt og kommunikeres tydeligt. Ingen har lyst til at spilde tid!

  • Publikums fastholdelse. Besidder videoen dét ekstra der skal til for at fastholde og imponere et online publikum i dag. En kendis, et velvalgt soundtrack, eksklusive optagelser, sex appeal eller blot en fangende titel.

  • Storytelling. Videoen skal være interessant og bidrage med noget unikt eller noget bedre indenfor dens genre. Storytelling relaterer sig endvidere til flowet i handlingen samt det kreative koncept bag.

  • Share ability. Videoen skal udføres i et format og en tone, som brugerne ønsker at dele på deres blog eller med deres sociale netværk. Mennesker er historiefortællere fra naturens side – de vil dele og skabe samtaler, hvis du giver dem en grund.

  • Produktion. Videoens kvalitet, layout samt ægthed har betydning for oplevelsen samt brugernes lyst til at dele. Er videoen behagelig at se, vækker den en følelsesladet respons og er der i det hele taget sammenhæng mellem layout og handling?  

  • Samlet kampagne. Kampagnens dybde har betydning for den overordnede brugerinvolvering og organiske trafik. Har vi flere indholdstyper og mange kanaler i spil?