Pravda fik kunder i krisen

Peter Engholm
25@mail.dk

Det godt 40 år gamle århusianske bureau har hentet 6 kunder de seneste 10 måneder, og er i krisetiden blevet bedre til at fortælle omverdenen, hvad man kan – og ikke kan.

Betegnende for krisen har været, at bureauerne ikke har mistet kunder, men at de eksisterende kunder til gengæld har skruet betydeligt ned for blusset.

Det århusianske reklamebureau Pravda har derimod hentet 6 nye kunder til butikken de seneste 10 måneder – således også i den periode, hvor finanskrisen gjorde rigtig nas.

Ikke dermed sagt, at Pravda, der blev grundlagt i 1969 og dermed er blandt de ældste bureauer i Århus, er kommet upåvirket gennem krisen.

“Vi har måttet rationalisere og sige farvel til to medarbejdere. Siden har vi sagt goddag til foreløbigt én ny medarbejder, der matcher det slimfit, markedet har antaget. Vi er nu ni personer på bureauet,” siger Mette Hejl, der har været Pravdas direktør og ejer siden 2007.

Krisen er også blevet brugt til at tage sin egen medicin – både hvad angår produktet og kommunikationen.

“Vi har lagt en massiv indsats i at hæve vores strategiske og kreative niveau – det er bl.a. sket ved at investere i efteruddannelse. Og så er vi blevet bedre til at fortælle vores kunder, hvad vi kan og ikke kan. Det var faktisk lidt at flovt, at vi ikke var bedre til det før,” siger Mette Hejl.

Hvad er det, I ikke kan?

“Vi er ikke et fullservice-bureau, og vi har måske været bange for at sige, at vi ikke kan alt. Men vi kan sammensætte et hold, der matcher enhver opgave. Samtidig er vi blevet mere modige over for kunderne. Der er stramme jeans så mange steder – f.eks. at BtB skal have et vist konventionelt islæt – serveret med en brochure, en roll-up og et banner. Men hvorfor det? BtB-modtageren er en forbruger som alle andre. Tingene kan generelt godt være lidt vildere,” siger Mette Hejl.

De nye kunder hos Pravda, der i øvrigt netop har lanceret et nyt søgemaskineoptieret website, er OK-Fonden, Danfoss District Energy, Hammel Furniture, Nianet, Fashiongroup og DIR.