PR-bureau får kritik for dobbeltrolle i Femern-sag

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Transportministeren fremhæver, at en Femern-kritisk miljøorganisation og rederiet Scandlines har samme PR-bureau. Usaglig kritik, mener Scandlines.

Brancheklip: I sidste uge holdt den tyske miljøorganisation NABU et møde i København, hvor den fremlagde argumenter for at droppe Femern-tunnelen. Både Transportministeriet og Femern A/S ville gerne have haft repræsentanter til at overvære mødet, men de blev afvist af arrangøren.

Nu kæder transportminister Magnus Heunicke (S) afvisningen sammen med Scandlines, der har monopol på færgedriften mellem Lolland og Femern. Og forbindelsen mellem NABU og rederiet er PR-bureauet Ehrenberg Kommunikation.

”Jeg kan forstå, at fremstødet i København var arrangeret af et PR-bureau, der har Scandlines som kunde. En medarbejder fra Transportministeriet forsøgte at melde sig til, men fik at vide, at der ikke var plads, og arrangørerne udviste en medarbejder fra Femern A/S. Enhver kan jo gøre op med sig selv, om de synes, den slags er seriøst,” skriver ministeren i en mail til Berlingske.

Direktør i Ehrenberg Kommunikation, Allan Sonne Sørensen, bekræfter kundeforholdene, men afviser, at Scandlines har haft noget med NABU-mødet i København at gøre.

I Børsen finder Scandlines-chef Søren Poulsgaard Jensen det ”helt usagligt og direkte forkert”, når transportministeren kæder rederiet sammen med NABU og organisationens modstand mod Femern-forbindelsen.

Han kommenterer ikke den fælles brug af Ehrenberg Kommunikation, men derimod antydningen af, at rederiet måske direkte sponserer NABUs arrangement i København:

”Det gør vi ikke. Hverken direkte eller indirekte. Det kunne ministeren havde fået svar på, hvis han havde gidet spørge os.”

Berlingske p. 10, 17/3
Børsen p. 16, 18/3