Premium-indpakket parfume dufter bedre

Rebecca Tronier
bureaubiz@bureaubiz.dk

Produktindpakningen viser sig ikke alene at have betydning for forbrugernes købsproces, men påvirker også forbrugernes sanser. Hele 60 pct. af forbrugerne synes, at parfumen dufter bedre i premium-indpakning, mens småkager, chokolade og vin smager bedre.

Indpakningen af produkter har betydning for, hvad forbrugerne tænker om produktkvaliteten, og hvor meget de er villige til at betale for produktet, men undersøgelse viser også, at produktindpakningen påvirker forbrugernes sanser så småkager, chokolade og vin smager bedre – og parfume dufter bedre.

Et eksperiment – som var bestilt af Packaging Innovations London – viste, at produkter med en lækker indpakning blev vurderet 35 pct. bedre end produkter, hvor indpakning ikke blev associeret som lækker og premium af forbrugerne, skriver Packaging News.

Forsøget involverede seks identiske hverdagsprodukter som blandt andre talte småkager, chokolade, vin og parfume i både luksuriøs og mindre luksuriøs indpakning, og produkterne blev bedømt af 100 forbrugere.

Forsøget påviste, at kvaliteten af produktet blev vurderet alt afhængig af indpakningen, og hvis produktindpakningen blev opfattet som lækker og luksuriøs, blev selve produktet og kvaliteten af samme også opfattet som bedre af forbrugerne.

Småkager i premium indpakning blev derfor vurderet til at smage 51 pct. bedre sammenlignet med småkager i en mindre luksuriøs indpakning. Ligeledes blev smagen af vin vurderet som 53 pct. bedre imens parfume duftede 60 pct. bedre, skriver Packaging News. Smagen af chokolade blev opfattet som 14 pct. bedre.

Premium-pris
Forbrugerne vurderede også, hvad de var villige til at betale for produktet ud fra produktindpakning. Kunderne var villige til at betale helt op til syv gange så meget for den samme småkage i premium-indpakning og tre gange så meget for chokolade, parfume og vin.

Hele 73 pct. af forbrugerne svarede da også, at indpakning har stor betydning for deres købsbeslutning af et givent produkt, og forbrugerne er altså villige til at betale mere for et lækkert indpakket produkt.

Produktindpakningen påvirker herved forbrugernes sanser, og bliver en vigtig visuel faktor i forbrugernes købsproces og vurdering af produktkvalitet.