Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Hjaltelin Stahl skabte en ny platform for Egekilde, og den står. Men det bliver et andet bureau, der skal viderefortolke den kommunikativt.

BBDO var med til at lancere Egekilde for Royal Unibrew, og det gik fint. Alligevel mistede man budgettet for to år siden, hvor selskabet valgte Hjaltelin Stahl & Co til en revitalisering.

Man kan således sige, at brandet nu vender hjem, fordi Hjaltelin Stahl blev udfordret i en konkurrence af BBDO med det resultat at sidstnævnte vandt.

Den underliggende dagsorden for bureauskiftet er et presset marked.

“Vores markedsandel er stabil, så på den måde går det fint. Men hele markedet er presset – først og fremmest af discount. Forbrugerne er meget kritiske over for, hvad de vil give penge for, og det udfordrer os til hele tiden at være meget skarpe på, om vi gør det rigtige og om vi gør det godt nok,” siger Marketing Manager, Rolf Kube.

Hjaltelin Stahl skabte Rå naturkraft, og den position står.

“Men når det gælder fortolkningen og kommunikationen, så var BBDO bedst, og derfor har vi valgt at skifte over til dem,” siger Rolf Kube, der er ganske enig i, at kontinuitet er en god ting – også i bureaurelationer.

“Vi har ingen ambition om at skifte bureau med jævne mellemrum. Men som markedet er og som forbrugerne agerer, så kan man stille spørgsmålet, om tiden er til langsigtede marketingplaner,” siger Rolf Kube.

BBDOs kreative hold bag den nye Egekilde kommunikation er Mika Brøndal, Torsten Engsig og Carsten Schiott.

Kommentarer

  1. Hej Rolf
    Det var lidt af en udmelding, særligt når den kommer fra en tidligere bureaumand. Kommer det ikke helt an på bureauets evne til at levere værdi effektivt på kort og lang sigt? Jeg går ud fra, at I i BBDO har valgt et bureau, som I mener kan opfylde jeres behov, ikke bare til forårets kampagne men også herefter? Ellers skal I jo til at bruge to mandeår på at køre pitch igen efter sommerferien. Og det er jo i hvert fald ikke effektivt. Og i det tilfælde bliver det måske også sværere at lokke de rigtige bureauer med – på de præmisser.

  2. Hej Morten!

    Et godt samarbejde mellem kunde og bureau er i min verden også det der skaber gode kampagner og stærke mærkepositioner og dermed værdi for virksomheden. Men den tid vi befinder os i lige nu stiller ekstraordinære store krav til virksomheder og brands. Det betyder også løbende revision af samarbejder – hvor et pitch kan være et muligt udfald. Når det så er sagt, så er gode og lange relationer med sine kommunikationspartnere naturligvis at foretrække – så længe de bygger værdi.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club