Presset marked fører til bureauskift på Egekilde

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Hjaltelin Stahl skabte en ny platform for Egekilde, og den står. Men det bliver et andet bureau, der skal viderefortolke den kommunikativt.

BBDO var med til at lancere Egekilde for Royal Unibrew, og det gik fint. Alligevel mistede man budgettet for to år siden, hvor selskabet valgte Hjaltelin Stahl & Co til en revitalisering.

Man kan således sige, at brandet nu vender hjem, fordi Hjaltelin Stahl blev udfordret i en konkurrence af BBDO med det resultat at sidstnævnte vandt.

Den underliggende dagsorden for bureauskiftet er et presset marked.

“Vores markedsandel er stabil, så på den måde går det fint. Men hele markedet er presset – først og fremmest af discount. Forbrugerne er meget kritiske over for, hvad de vil give penge for, og det udfordrer os til hele tiden at være meget skarpe på, om vi gør det rigtige og om vi gør det godt nok,” siger Marketing Manager, Rolf Kube.

Hjaltelin Stahl skabte Rå naturkraft, og den position står.

“Men når det gælder fortolkningen og kommunikationen, så var BBDO bedst, og derfor har vi valgt at skifte over til dem,” siger Rolf Kube, der er ganske enig i, at kontinuitet er en god ting – også i bureaurelationer.

“Vi har ingen ambition om at skifte bureau med jævne mellemrum. Men som markedet er og som forbrugerne agerer, så kan man stille spørgsmålet, om tiden er til langsigtede marketingplaner,” siger Rolf Kube.

BBDOs kreative hold bag den nye Egekilde kommunikation er Mika Brøndal, Torsten Engsig og Carsten Schiott.