Printannoncen er blevet sorteper

Peter Engholm
25@mail.dk

Er danske bureauer blevet for dårlige til at lave printannoncer? Det kan de danske tilmeldinger til Cannes tyde på. Kun 5 annoncer er indsendt.

I verdens største reklamefestival, Cannes Lions, der finder sted om godt to uger, er en femtedel af de i alt 24.242 bidrag indsendt i Press Lions, altså print-kategorien.

Det er et lille fald i forhold til sidste år, men print er stadig suverænt den største kategori af de i alt 12 på festivalen.

Sådan er det ikke fra dansk side. Under ét er de danske indsendelser til Cannes faldet med 30 pct. i forhold til sidste år, og print leverer næsten halvdelen af faldet, idet kategorien er gået fra 26 til 5 indsendte arbejder.

Har danske bureauer sløjet af på print, eller hvad ligger der bag den stærkt faldende interesse for disciplinen?

“En del af ligningen er, at danske bureauer holder igen med at bruge penge på at sende ind. Dertil kommer, at print – desværre – opfattes som oldschool. Man er redet den anden vej, også på kundesiden,” siger Nicolai Stahl, kreativ direktør i Hjaltelin, Stahl & Co – og jurymedlem i Cannes Lions sidste år.

Han betegner print som underprioriteret, fordi krisen har gjort budgetter til et spørgsmål om fravalg. Det er nemt at på dialog og online, og print bliver i den forbindelse til overs. Det betegner et rolleskifte.

“Jeg fornemmer, at print er blevet sorteper. For nogle siden var det online, som var det sidste, man lige skulle have med – nu har print fået den rolle. På den måde er trekanten vendt: Tv er svær at komme uden om, som opmærksomhedsskaber, og online er blevet et must. Men gode medier er der, hvor folk er, hvadenten det er Weekend-Avisen eller Facebook. Og print kan være et fordybelsesmedie, og du kan sagtens blive ramt rent i panden af en printannonce. Og med de stadig færre annoncer i aviser og magasiner kan du nemmere brage igennem med printannonce,” siger Nicolai Stahl.

Han mener ikke, at printdisciplinen er glemt på bureauerne. At den nedprioriteres, skyldes naturligvis også kunderne.

“I England, Frankrig, Tyskland efterspørger kunderne stadig god print. Se bare deres årsbøger; her bliver fanen holdt højt. Men danske bureauer kan også være med – jeg kunne nævne Mercedes som eksempel på gode printannoncer og på bureauers egenannoncer – tankevækkende nok,” siger Nicolai Stahl.

Han mener godt, at danske bureauer kan gøre sig bemærket i Cannes med deres printannoncer, men forholdene er specielle ved en international konkurrence.

“32 dommere fra 32 kontinenter – om du vil. Typisk er teksten engelsk, og gerne en lille raffineret én og et billede af en lille dims. Sådan er det, fordi den netop skal kunne samle dommere fra Chile og Japan,” siger Nicolai Stahl.

Og siger man egenannoncer, print, fra bureauer, tænker man uvilkårligt på Mensch. Bureauet har vedkendt sig printannoncen i sin kommunikation, men partner Peter Dinesen mener ikke, at print er en særlig disciplin.

“Den er en del af paletten og fungerer ganske glimrende. Der er kommet flere kanaler til, så print har fået kammerater. Men jeg mener ikke, at print er kommet under pres. For nogle gange er en printannonce exceptionel – og til tider uerstattelig,” siger Peter Dinesen.

At den danske deltagelse i printkategorien i Cannes er faldet, skyldes også Mensch – for bureauet gør sig ikke i Lions-sammenhæng. Men det er nu en beslutning, der er truffet noget tidligere end i år.

“For flere år siden deltog vi i Cannes – det gør vi ikke længere. Vi har primært danske kunder og deltager kun i to danske konkurrencer, Creative Circle og Aurora. Det koster ressourcer at deltage i den slags internationale konkurrencer, men at vi ikke er med, skyldes mest af alt, at vi har ikke så meget indsendelsesgejl i os. Hvis vi virkelig syntes, at det var en sindsygt vigtig idé at deltage i Cannes, så havde vi nok også fundet ressourcerne til det,” siger Peter Dinesen.