Konkurrencestyrelsen insisterer på at se dagbladene isoleret som marked, og derfor kunne JP/Politiken ikke købe Børsen. Men at det er en presset branche – det vidner nye tal fra KreaKom om på mediemarkedet.
KreaKoms Mediaindex bygger på indberetninger fra mediabureauerne og rummer således de annoncer, som er formidlet herigennem – og er altså ikke lig med hele markedet.
Men dømt på denne måde, så blev printmedierne den store taber. Dagblade, Magasiner og Ugeblade samt adresseløse faldt i 2016 alle med over 20 pct., hvilket er lig med et fald på ca. 120 mio. kr.
Den største vinder blev Radio, der nu har overhalet Magasiner og Ugeblade som kanal hos mediabureauerne.
Dagbladene kan selvfølgelig hente noget af det tabte ind på den digitale annoncering, der steg med over 17 pct. – eller over 200 mio. kr.. Problemet er dog, at de her er oppe mod et væld af store internationale konkurrenter.
Samlet steg markedet med 1,7 pct. til knap 5 mia. kr. – en umiddelbart beskeden vækst. Men formentlig også et udtryk for, at medieindrykninger ikke mere spiller den samme rolle i markedsføringen.