Ny kampagne fra prisvindende forening: Fra hittende til lyttende

Peter Engholm
25@mail.dk

Foreningen for Børn og Unge i Voldsramte Familier har høstet både hæder og opmærksomhed for slagkraftigt spil. Nu lanceres en mere lyttende kampagne- sammen med det samme reklamebureau som sidst.

Foreningen for Børn og Unge i Voldsramte Familier skabte omkring 2010 stor opmærksomhed med spillet “Hit the bitch”, der – som titlen afslører – gik ud på at slå en pige.

Ubehageligt realistisk – og en løsning fra Mantra og Se Mor!, som blev belønnet ved både Creative Circle Award, DIA og DM-dagen.

Nu går foreningen mindre hittende til værks, men ikke nødvendigvis med mindre påvirkning. Tirsdag den 9. april tager foreningen for alvor hul på sin nye kampagne ”Lytter du? Det gør vi?” – udarbejdet i samarbejde med Mantra.

Målet er, at vi lytter til dem, der har brug for det – det sker via en række Facebook-initiativer: Ved at tage en lytte-test, ved at sætte et øre på sin Facebook-profil, eller ved at lytte til JabStars nye sang.

”Foreningen Børn og Unge i Voldsramte Familier har i flere år arbejdet på at få voldsramte børn og unge til at bryde tavsheden. Men det hjælper ikke at tale, hvis der ikke er nogen, der lytter. Derfor er målet at få folk til at huske, hvor vigtigt det er at lytte, når nogen har noget svært at sige. For eksempel at de bliver udsat for vold derhjemme,” siger foreningens formand og grundlægger, Kirsten Hermansen.

Det sætter foreningen nu fokus på, og det bliver i samarbejde med Facebook-initiativet Fucking Flink.

”Lige fra første møde med foreningen har vi vidst, at vi kunne gøre noget godt sammen, for vi har meget tilfælles. Vi arbejder jo alle på at gøre verden til et bedre sted. I Fucking Flink er vi også optaget af den gode samtale, hvad enten den er sjov eller svær,” siger initiativtager Lars AP, som har udgivet bogen Fucking Flink.

Han er aktuel som tv-vært på DRs nye ungdomskanal, Ultra, og her vil et af de første emner, som han behandler, netop være den svære samtale.

Netop at lytte har været Børn og Unge i Voldsramte Familiers styrke, siden den blev stiftet for ti år siden. Foreningen har en brevkasse og en chat, som er åben to aftener om ugen. Her kan børn og unge skrive, hvis de bliver udsat for vold derhjemme. Alene brevkassen modtog i 2012 næsten 2000 henvendelser fra børn og unge, som mest af alt blot havde behov for, at nogen lyttede til dem.

”Voksne, der som børn har været udsat for vold, siger som regel, at det, der kunne have reddet dem, var blot ét menneske, som havde lyttet til dem. Men alligevel er der mange, som ikke tager sig tid til at lytte i en fortravlet hverdag,” siger Kirsten Hermansen.

For at få fokus på den gode egenskab at lytte har foreningen for Børn og Unge i Voldsramte Familier fået lavet otte videoer, som fra slutningen af marts har været tilgængelige på YouTube og allerede nu har mange tusinde set dem.

Derudover har Foreningen for Børn og Unge i Voldsramte Familier allieret sig med en række samarbejdspartnere. Det drejer sig blandt andet om AIAIAI, som har doneret de præmier, som man kan vinde på Facebook.