Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Nobody er et eksempel på et produktions-selskab, der har fundet en plads i forhold til bureauernes inhouse-selskaber. Bl.a. ved at opnå succes i udlandet.

De har netop kunnet prale med at have stået for produktionen af en global Mercedes-film, og mens andre produktions-selskaber i Danmark klager over, at bureauerne er ved at mase dem ud af markedet, så taler Nobody om markant vækst i sine blot 3 leveår.

Mercedes-filmen er principielt en del af svaret på den udvikling.

“Vi kunne jo godt se, hvordan markedet havde udviklet sig i Danmark, mens man i udlandet fortsat arbejder ud fra samme kultur, som man engang gjorde i Danmark. Derfor har vi satset meget mere på udenlandske opgaver, og da vi har nogle instruktører, som appellerer i udlandet, er det lykkedes at samle opgaver. Samtidig er der tale om opgaver, der har nogle pænt større budgetter, og så mærkes det hurtigt”, siger Niels Kau fra Nobody.

Dermed skildrer han også en forskel på udlandet og Danmark hvor bureauerne via inhouse produktions-selskaber har taget en meget stor del af markedet.

Nobody har dog anlagt en meget mere offensiv tilgang og succesen er ikke kun baseret på udenlandske produktioner. Det går også godt på hjemmemarkedet.

“Det hænger måske sammen med, at vi begge (Niels Kau og Jacob Raben, red.) har været på inhouse selskaber. Vi forstår situationen på bureauet og vi har taget den viden med over i vores eget selskab. Men vi mener samtidig, at inhouse produktioner kan have nogle mangler, hvor et eksternt produktions-selskab kan tilføre noget værdi, og det er det, vi søger at lægge ind i vores arbejde”, siger Niels Kau.

En af de ting er producerens rolle.

“Vi mener, at bureauerne har negligeret producerens rolle. Det er rigtigt, at instruktøren ofte er et centralt valgkriterium, men bureauerne når aldrig at få et tæt forhold til instruktørerne. Det er vigtigt, at produceren kender instruktørerne til bunds for at kunne fungere som et helt nødvendigt bagland for at få det optimale udbytte”, siger Niels Kau.

Men I kender til gengæld ikke den kreative direktør, som vel er mindst lige så vigtig for resultatet?

“Det er rigtigt, og derfor er der også brug for en filmkyndig person på bureauet. De bedste film kommer ud af et godt samarbejde mellem instruktør og kreativ direktør. Det er en kreativ proces med mange variabler, hvor bureauet også har brug for et passende modspil. Det får man bedst, når instruktøren har et stærkt bagland”, siger Niels Kau.

Et af problemerne i Danmark er, at kun få produktions-selskaber har kunnet holde eksklusivitet på instruktører.

“Men det søger vi at gøre. Vi låner ikke vores instruktører ud. Der er nogle undtagelser på grund af gamle aftaler, men når vi gør en indsats for at markedsføre dem, så giver de også loyalitet til gengæld”, siger Niels Kau og fastslår, at der ingen grund er til at diskutere for og imod bureauernes inhouse selskaber.

“Hvis man skulle have taget den kamp, så skulle det være gjort, dengang Partners begyndte at producere selv”, siger Niels Kau.

Han noterer dog samtidig en stor forskel på åbenheden mellem Danmark og udlandet.

“Omkring Mercedes-filmen har det tyske bureau forhandlet aftalen og prisen. Men derefter er vores kontakt overgået til Mercedes. Bureauet optræder mere som konsulent for kunden end som mellemmand”, siger Niels Kau.

Mercedes-flmen er lavet med Nicolai Fuglsig, der er Nobdys trækplaster, og som selskabet har i en række lande.

“Vi har at gøre med en produktion, som er den hurtigst godkendte Mercedes-reklamefilm nogensinde. Og det er til trods for, at vi har brugt hele verden så at sige. Kunden er Mercedes i Stuttgartt, Bureauet Jung von Matt er fra Hamburg, produktionen og lyd foregik i København, post-produktion i L.A. & London, optagelser udenfor San Francisco, instruktøren er bosiddende i Los Angeles og fotografen er fra Holland. Med et globalt team har Mercedes fået en reklamefilm, som vil skabe opmærksomhed i mange segmenter, blandt andet er special effects i utrolig høj klasse”, siger Niels Kau.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club