Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Professor giver marketingafdelingerne dødsstødet og så skyder han med skarpt mod B&O, som ikke bliver til andet end en underleverandør.

De gode virksomheder transformerer i disse tider deres forretningsmodeller, mener professor i marketing ved CBS, Thomas Ritter og det betyder blandt andet, at marketingafdelingerne ikke længere dur og det har vindervirksomhederne erkendt, mener professoren.

Ifølge professoren sætter vindervirksomhederne “commercial competence” på topniveauet og reorganiserer deres virksomheder, så der ikke i toppen sidder en marketing- eller kundedirektør, men en kommerciel direktør.

Som eksempel på nogle, der har transformeret sig til den nye kommercielle agenda, er Mærsk, ISS og Aon, skriver professoren til Børsen. De henter deres profit ikke kun med besparelser i maskinrummet, men med kundeindsigt, som de udnytter til værdiskabelse, og så fremhæver professoren Daily Mærsk som et fremragende eksempel på en virksomhed, der har ændret deres forretningsmodel fra container til reliability.

I sit indlæg til Børsen, der er en kommentar til Børsens artikelserie om nye veje til vækst, revser professor Thomas Ritter også virksomheder, der kamuflerer fejlagtige forretningsmodeller og manglende resultater med at ville vækste i BRIK-landene.

Professoren stiller det retoriske spørgsmål: hvorfor skulle noget, der ikke virker i Europa, virke i BRIK?

Og her bruger han B&O som eksempel, som ifølge professoren reduceres til en simpel underleverandør:

“Tag B&O som eksempel: De har tabt markedsandel til tyske Löwe i deres traditionelle segment og glemte en hel generation, som nu er Apple-entusiaster. Derudover giver det ikke mening at betale 70.000 for et fjernsyn, der af teknologiske årsager ikke holder længere end tre år.

Hvorfor skal kineserne købe B&O, når Löwe og Apple er i Kina?

B&O har i mine øjne kun fremtid som underleverandør i bilindustrien, til Apple eller lignende.

Men de rykker længere væk fra slutbrugerne og på den rejse er det mere sandsynligt, at de finansielt knækker halsen, da de investerer for meget i det forkerte” (Børsen, p. 12).

 

Kommentarer

  1. Fin artikel, hvor jeg er meget enig i betydningen af at skabe markante kundeværdier, bygget på specialkompetencer. Men det er ikke rimeligt at kalde B&O en underleverandør. Salg gennem Apple og Audi er da bare nye salgskanaler. De bevarer jo deres navn og brand intakt, og sælger ikke OEM produkter, som ville være den sikre vej til undergang.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club